noordpolderzijl

noordpolderzijl

dinsdag 17 mei 2022

aan de oever van de ijssel

Stond al een tijdje op mijn verlanglijstje: de camperplaats aan de loskade in Wijhe, je weet wel die plaats waar de trein stopt als hij net weer op vaart is gekomen nadat hij uit Olst is vertrokken (tenminste als je van zuid naar noord gaat, andersom wordt het een ander verhaal). Ergens tussen Deventer en Zwolle dus. Nog net een acceptabele afstand voor twee “tussendagen”. Maandag teruggekomen van de Twee Bruggen, vrijdag naar Delft voor familieverplichtingen (W al vanaf woensdag), dinsdagmorgen nog een dienst elektrocar en donderdagmiddag een feestje van de stichting waarvoor ik rijd. Mooi gaatje voor Wijhe dus. En de website belooft veel over deze camperplaatsGelegen aan één van de mooiere locaties langs de Gelderse IJssel. Naast een fantastisch uitzicht over het rivierenlandschap, vindt u hier ook verschillende recreatieve voorzieningen, waaronder 20 camperplaatsen en een passantenhaven. De loswal Wijhe is gelegen nabij de veerpont van Wijhe-Heerde v.v. en op korte (loop)afstand van het gastvrije centrum met zijn mooie molen uit 1703 en gezellige winkelstraat. Hiervoor kunt u de groene voetstappen volgen die door Wijhe op tegels en wegens zijn geschilderd. Vanaf de loswal kunt u via verschillende bewegwijzerde fiets- en wandelroutes de schitterende omgeving verkennen. Deze prachtige routes lopen door de fascinerende buitendijkse gebieden langs de IJssel (uiterwaarden) en het betoverende landschap met haar pittoreske dorpen, landhuizen en bezienswaardigheden.” De camperplek heet “de Loswal” en fervente puzzelaars weten dan dat ze een woord van vier letters moeten invullen, namelijk “kade”.

dinsdag 17 mei: @ wijhe

Een uurtje rijden was het, rijtemperatuur 21 graden en met de airco aan best te doen. Wisselend bewolkt. Tegen drieën stond de camper geparkeerd, aan de stroom en aangemeld via de app AanUitNet, handige manier. Betalen gaat gewoon automatisch aan het einde van de maand. Eigenlijk viel de plek een beetje tegen. Best wel mooi gelegen, maar wel “vol” – al waren er maar 14 van de 20 plekken bezet. Beetje hutje-mutje en ik moest met de vliegenmepper de social-talkers van me afslaan. Vind dat “goedemiddag” voldoende sociaal contact is en hoef niet zo een praatje te maken over het gewicht van de camper en dat opwaarderen boven de 3.500 kilo ook zijn nadelen heeft. Allemaal “boomers”, ouderen met pensioenen en vaak dikke geldbuidels. Maar opvallend: veel krakkemikkige mensen: rollators, rolstoelen, krukken en scootmobiles. Mag dan in mijn handen knijpen dat die ellende (nog) aan mij voorbij is gegaan. Mensen dus die de bewogen sixties en seventies hebben meegemaakt, maar veel flower-power straalden ze niet meer uit. Maar wie weet wat ze van mij zeggen: die zielige eenzame man die in zijn eentje voor de camper een boek zit te lezen en een biertje te drinken.

Vijf over drie was het Chinese Wonder Op Twee Wielen klaar voor een fietstocht. En oh wat hadden Komoot en ik dat weer goed gedaan: een fantastische tocht langs de oevers van de IJssel. Eerst met het Wijheseveer naar de overkant. Het is de scheiding tussen de provincie Overijssel aan de Wijhese oever en de provincie Gelderland aan de Heerdese oever. De overtocht duurt slechts enkele minuten, het wachten wat langer. 

Nu kan ik wel vertellen dat het ontstaan van het Wijhese veer terug gaat naar het jaar 1379, maar daar is niemand in geïnteresseerd. Verder gefietst naar het zuiden over de linkeroever. Paar leuke plaatsjes gezien, ook een interessante camperplaats bij het Kozakkenveer bij Vessem. Ik nam een veerpont later, namelijk het Olsterveer dat vaart tussen Olst en Welsum. Net als het Wijhese veer € 1,10 voor fiets en berijder, kun je niet voor zwemmen.


Na Olst een mooi lusje over landgoed De Haere met de gelijknamige havezathe. Tegenwoordig kantoor van het IJssellandschap en een plek geschikt voor het houden van bruiloften en partijen. In het weekend kun je er ook voor een kopje koffie terecht. Op het landgoed kun je ook de restanten van de IJssellinie zien, de verdedigingslinie die van 1953 tot 1963 operationeel was en de Russen moest tegenhouden of in ieder geval vertragen door een brede zone langs de rivier onder water te zetten. Ook toen al kenden we het “rode gevaar” al was er een andere Putin aan de macht. Eigenlijk een compleet idioot plan: Duitse vliegtuigen hadden een paar jaar eerder overduidelijk laten zien dat waterlinies achterhaald waren. Gewoon geldverspilling dus. Het kostte een paar centen, of in jongerentaal “doekoes”, heb toch altijd gemeend dat je duco’s schrijft, maar het blijkt doekoes te zijn. Door de uiterwaarden tussen Olst en Wijhe terug. Mooie tocht en pas laat aan het kokkerellen (veel te warm). Voor C te L: 35 kilometer op de teller van de fiets; de bus gaf als eindstand aan 177.708 en als je weet dat ik vertrok met 177.633 dan weet je dat daar 75 kilometer verschil tussen zit. Zon op 05:35; onder 21:28 (gegevens Wijhe). Dan hebben we alle statistieken ook weer gehad. Een mooie dag, maar morgen een rustiger plekje opzoeken. De kade is in de late namiddag en vroege avond een hangplek voor ouderen. Wel een groot voordeel: de KPN heeft hier uitstekend werk geleverd! Weliswaar geen wifi van de camperplaats maar wel een uitstekende 4G-verbinding. Doe ik het ook voor.