noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 30 april 2021

drie pontjes en een brug

vrijdag 30 april: @ heusden

We hebben inderdaad het schitterende weer van woensdag voorlopig definitief moeten inruilen voor Hollandse gorigheid. Gisteren na de eerste verkenning van Heusden net droog thuis kunnen komen, daarna heeft het geregend tot een uur of twaalf vanmorgen. Toch tussen twaalf en drie een redelijk “droog weergat” gevonden om een uitgestippelde route te fietsen: drie-pontjes-en-een-brug heb ik de tocht maar genoemd, je snapt wel waarom. In deze omgeving is het soms moeilijk te bepalen of je nu in Brabant of in Gelderland aan het fietsen bent, grenzen lopen dwars door rivieren: ben je aan de overkant, ben je ook in een andere provincie. Eén troost: het landschap is hetzelfde.
De eerste pont was het Bernse Veer.
Het Bernse Veer is één van de drie veerverbindingen over de (gegraven) Bergsche Maas. Sinds de start in 1904 zijn ze gratis voor alle gebruikers. Vanaf 1904 tot begin 2009 was Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het beheer van de veerponten, vanaf 1 februari heeft men die taak op het bordje van de Stichting De Bergsche Maasveren gedeponeerd. Halverwege de rivier overschreden we de grens Brabant – Gelderland.



H
et volgende watertje was de Afgedamde Maas, hetwelk ik mocht oversteken met het Veer Nederhemert (op de website van de pont staat trots “sinds 1460”), veerman van dienst was Dick Verhoeks, een gezellige prater. Kosten € 1,10 voor een fietser en je kunt niet pinnen. En wees gewaarschuwd: het bootje vaart niet het hele jaar en als het wel vaart vaart het op zondag niet. Duidelijk toch? Nederhemert is vooral bekend van het Hèmerts Visserskoor, maar dat wist je natuurlijk allang.



De derde pont had ik een paar weken geleden al zien varen toen ik in Woudrichem bivakkeerde: de Aalst II. Deze boot verzorgt de verbinding tussen het Gelderse Aalst en het Brabantse Veen. Deze keer mocht ik het nostalgische kabelpontje wel op, maar mondkapje verplicht en niet contant betalen; pinnen dus!

Eigenlijk hoorde er nog een vierde pont in de route te zitten, maar mijn buienalarm ging af. De pont bij Drongelen bewaren we tot ik met W hier ga fietsen. Het werd de brug bij Heusden die er voor zorgde dat de route een paar kilometer werd ingekort, waardoor ik net voor de nattigheid weer thuis was. De tuibrug maakt deel uit van de N267, mocht je dat al interesseren.

Samenvattend: een leuk tochtje, maar het had wat warmer mogen zijn. Nu het zoemertje aan in de bus, geen fijne warmte: hete kop, kolde veute!