noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 29 april 2021

de zuidwaterlinie

De eerste prik zit erin bij mij, W volgt zaterdag. Geruststellende gedachte. Weer een paar dagen aan het werk geweest om het huis van mijn schoonmoeder leeg te ruimen, we zitten inmiddels in week drie. Maandag was de schutting aan de beurt. Wijlen mijn schoonvader heeft het ooit in zijn hoofd gehaald om een schutting van jeneverflessen te bouwen. Dat kunststukje hebben we dus afgebroken. Gelukkig was de glasbak aan de overkant van de weg en passen er 24 flessen in een krat en 39 in een kruiwagen. Na 8.000 flessen zijn we de tel kwijtgeraakt. Bijgaande foto laat het laatste stukje muur zien. Vaste lezeres L te D helpt mee.

Van koningsdag hebben we niet zoveel meegekregen. De meningen over het koningshuis zijn nogal verdeeld in huize Nales. Zo weiger ik als salonrepublikein de vlag uit te steken op deze dag. W is daar veel milder in, maar zelf heb ik grote problemen bij het feit dat er zoiets bestaat als een grondwettelijke uitkering van meer dan anderhalf miljoen voor een meisje van achttien
dat alles al heeft. Weet het: ze is pas zeventien, maar binnenkort is het zover! Niet alleen absurd, ronduit schandalig! W attendeerde me op een stukje van André van Gessel in de Gelderlander van vandaag. André is een oud-collega van haar en schrijft wekelijks een stukje in de krant. Dialect, dat wel, maar in de Doetinchemse variant. Vind het moeilijk te lezen, maar vandaag heb ik zijn verhaaltje verslonden; was het helemaal met hem eens. De laatste paar regels voor de liefhebber (ik neem aan dat André het niet erg vindt dat hem citeer): Nee, dah soort adel het eeuwenlang aan 't tranendal van 't volk bi-jgedrage. Kiek noor de serie the Crown, laes Oranje Zwartboek van Gerard Aalders of kiek noor 't onroerendgoedimperium van prins Bernard jr. 't Is dah olde feodalisme in een modern jeske, moor dooronder zit nog steeds den eigeste beschaafde hoogmoed en afstandelijke arrogantie op basis van bezit wah deur de eeuwe heer met hoere en snoere bi-j mekaar is gesjacherd. Nem mien niet kwaolek, moor door hang ik gin vlag veur uut. Een oranje tompouce bi-j de koffie, dah geet nog net.”

W weer druk met vriendinnen, dus ik twee dagen op verkenning. Was ik laatst in Woudrichem, deze keer vlak in de buurt. Heusden is net zo’n vestingstadje als Woudrichem. Het ligt aan de Zuiderwaterlinie, de vroegere scheidslijn tussen het protestante noorden en het katholieke zuiden. Ik kom er ongetwijfeld nog op terug.


donderdag 29 april: @ heusden

Heel ander weer dan woensdag, scheelt zo’n beetje 10 graden. Toch naar het zuidwesten! Opdracht: kijk even of Heusden en met name minicamping De Reekens wat voor ons in de nabije toekomst is. Natuurlijk voldoe ik graag aan dat verzoek. “Uw vraag is mijn bevel”, mag ik niet van W gebruiken, dus dat doe ik dan ook maar niet. Zo’n anderhalf uur rijden, dus goed te doen. Eén van mijn lievelingsliedjes kwam voorbij: Benny Neyman met Laat maar waaien, laat maar gaan. 

Volgens W is dat mijn lijflied: https://youtu.be/1zjzJmAYrEo

[….] jongen zeur toch niet zolang

Laat maar lekker gaan zoals het gaat

Leef zoals de wind je jasje waait

Doodgewoon met leven doorgaan

Laat maar waaien, laat maar gaan

Je moet je eigen lasten leren dragen

Dan valt het achteraf misschien wel mee

Wat heeft het nou voor zin te zitten klagen

Kom, waai maar lekker met het leven mee

Je moet niet aan je zorgen zitten denken

Want zorgen komen altijd onverwacht

Gewoon er niet veel aandacht meer aan schenken

Een mens is toch veel mooier als ie lacht.

En als je die dan drie keer achter elkaar draait ben je met een poep en een zucht in Heusden bij minicamping De Reekens. Ik had gereserveerd omdat heel Nederland vakantie schijnt te hebben. Was niet nodig geweest: plexat. Emmertje met inhoud cadeau: pen, fietsroutes, kortingsbonnen. Vorige week net 66 plastic emmers van mijn schoonmoeder naar de stort gebracht, deze kleur (geel) zat er niet bij. Steenkoud, dus kachel aan. Blijkt de eerste gasbus leeg te zijn, dat heb je als je in Nederland in het voorseizoen gaat kamperen. Knutselwerk met schroefdraden die anders lopen dan dat je denkt. Hopelijk zit er nog genoeg gas in bus twee. Mooie minicamping (25 plaatsen). Op vertoon van een kortingskaart (Acsi of SVR) 18 € per nacht; komt nog wat toeristenbelasting bij. Grote voordeel: vlak bij Heusden (op loopafstand) en bij een Coop (kleine kilometer op de fiets).

De camping heeft een soort kinderboerderij. Een van de aanwezige beesten is een ezel, je weet wel: zo’n gedomesticeerde versie van de Afrikaanse wilde ezel. Kruis je een vrouwtjesezel met een paardenhengst dan is het resultaat een muilezel. Het eindproduct van een mannetjesezel en een paardenmerrie daarentegen is een muildier.
Zowel een muilezel als een muildier zijn in principe onvruchtbaar. Einde lesje biologie.

Even gewacht op droog weer en vervolgens een rondje stad gedaan. De bedoeling was om een stadswandeling te maken, maar om bij dreigend regenweer snel thuis te zijn toch de fiets gepakt. Verrassend stadje, leuk fietsen over de wallen. Bleek nog een gedeelte van het VVN praktisch verkeersexamen te volgen. Morgen meer.







V: 157.311; A: 157.453

Rijtemperatuur teruglopend van 10 naar 8 graden; ruitenwisserweer