noordpolderzijl

noordpolderzijl

dinsdag 13 april 2021

het rivierengebied

De paasdagen thuis doorgebracht. Fris en winderig. Van die dagen waarop je tot de ontdekking komt dat het intikken van de Google-zoekopdracht “de invloed van eb en vloed op het seksuele leven van de Franse oester” een leesbaar essay oplevert van 9 bladzijden met als titel “oesters en wijn”. Bijna net zo interessant als het afstudeerwerkstuk van een buurjongen (ruim vijfentwintig jaar geleden inmiddels) over de ovulatie van het Texelse schaap. Echt zaken die je moet weten! Dagen van pure verveling dus die je op een prettige manier probeert door te komen. Paaseieren verstoppen voor kleinzoon en dan zelf niet meer weten waar je zoeken moet. Volgend jaar een paar paaseibomen in de tuin. Van die dingen.

Tweede paasdag was een stuk minder. Begonnen we de ochtend nog met twee oude meisjes in ons midden, aan het eind van de dag was er nog maar eentje aanspreekbaar, de ander mocht de nacht doorbrengen in de koeling van het mortuarium. Dat heb je met mensen van 95: ondanks alles zijn ze toch min of meer plotseling vertrokken. Je kunt je voorstellen dat we de rest van de week andere dingen dan camperzaken aan het hoofd hadden. De adressenlijst van de familie is nu weer up-to-date. Verdrietig allemaal, maar het is goed zo. Heb met het verlies van mijn schoonmoeder trouwens wel een zeer trouwe lezeres van mijn verhaaltjes verloren; een van de weinigen die een snelkoppeling naar mijn site op het bureaublad heeft/had staan.

Wel tussendoor even de zinnen verzet: met het bussie een korte tocht gemaakt en met een wandeling op landgoed Baak het hoofd even leeggemaakt. Baak kenden we nog niet. Huize Baak is een kasteel en landgoed binnen de dorpsgrenzen langs de weg naar Wichmond. In 1294 wordt huis Baak voor het eerst genoemd en is in deze tijd in bezit van de graven van Gelre. In 1738 en 1739 werd het herbouwd en vernieuwd met gebruikmaking van enig muurwerk van het middeleeuwse slot. Het kasteel was vanaf 1982 een Mariapoli van de rooms-katholieke Focolarebeweging. In 2007 werd het verkocht aan Ellel Ministries, een internationaal genootschap van Britse oorsprong voor christelijke geloofsverdieping en geestelijk onderwijs. Het huis is vanaf de openbare weg goed te zien, we hebben een van de vele uitgezette wandelingen door het omliggende park gekozen.

Een andere eyecatcher in Baak is de Sint-Martinuskerk. We hadden weer een beetje meningsverschil over de bouwstijl. Is dus neogotisch (geen van ons beiden had gelijk). Volgens deskundigen moet er in de kerk nog een orgel uit 1788 staan. We hebben het niet kunnen controleren, want de kerk was gesloten.


dinsdag 13 april: @ woudrichem

Mocht van W weer een paar dagen nadenken over de zin van het leven. “Maar ga dan wel een plekje verkennen waar we binnenkort samen naar toe kunnen”. Woudrichem dus en met vrolijke meebrulmuziek op de achtergrond zoefde Puzzel over het gladde asfalt van de autosnelwegen. Heb een stickie met een paar honderd nummers die geshuffeld worden. De mooiste van vandaag was een lied van de Sunstreams; het schitterende refrein gaat als volgt:


Rozen voor jou, rozen wil ik je geven
Rozen zijn mooi, maar veel mooier ben jij
Jij bent en blijft steeds de roos van mijn leven
Bij jou hoort mijn leven, blijf denken aan mij


En bij dat refrein hoort natuurlijke een tranentrekker. Deze keer een soldaat die ten strijde trekt voor de eer van zijn land. Helaas krijgt zij een droevige tijding en haar verdriet was groot. W kent de gehele tekst uit haar hoofd, want het lied stond op het repertoire van het smartlappenkoor “met een lach en een traan” waar ze jaren mocht playbacken. Als je je afvraagt wat die afbeelding van een plaat van Johnny Hoes hier doet: het koor is door deze plaat aan haar naam gekomen (overigens zijn er veel een-lach-en-een-traan-smartlappenkoren in ons land.



Al van verre kon ik Woudrichem zien liggen. Maar je kent de uitspraak: al ziet men kerk en toren staan, de reis is nog niet gedaan! Moest namelijk een eind terug parallel aan de snelweg om het stadje te bereiken. Rond de noen al werd camping de Mosterdpot bereikt, “aan de rand van de provincie Noord-Brabant, gelegen in de uiterwaarden van de Merwede, omringd door het natuurgebied De Groesplaat en naast de historische vesting van Woudrichem”. De tekst komt van de website van de camping. Een verenigingsterrein, 50 leden die vrijwel allemaal een stacaravan hebben. Een rommelig geheel, schijnbaar wordt alles op dit moment opgebouwd. Op de lege plekken mogen passanten staan. Sanitair gesloten want: “daar zijn de onderdelen van het paviljoen opgeslagen en we zijn door het langdurige hoge water aan de late kant”, aldus de beheerder. Je staat in de uiterwaarden, dan krijg je dat. Gelukkig is een camper zelfvoorzienend. Bij onderstaande kaart van Woudrichem moet ik vermelden: Jan Willem van Aalst. Bij dezen.


Gelukkig wel stroom en water op de camping en een heel vriendelijke en behulpzame beheerder. Nog even wat zonnekleppen en daarna een stadswandeling door en rond het historische stadje. Verrassend! Woudrichem ligt in het noorden van de gemeente Land van Altena aan de monding van de Afgedamde Maas in de Waal. Die twee rivieren stromen daarna samen verder als de Boven-Merwede. Deze samenvloeiing is ook het “drieprovinciĆ«npunt". Hier raken Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland elkaar. Woudrichem bestaat uit twee delen: de oude stad (Woudrichem binnen de vesting) en de buitenwijk (je raadt het al: Woudrichem buiten de vesting). Het historische deel is relatief klein, maar ik had wel zo’n twee uur nodig om het een en ander te bekijken. Helaas heeft Google Maps mijn wandeling niet geregistreerd, dus kan ik geen kilometers doorgeven. Ik had een stadswandeling op mijn smartphone staan, maar die diende alleen als leidraad. Kwam elke keer weer een leuk doorkijkje of pleintje tegen. Woudrichem, een aanrader. Daar hou ik het bij: krijg anders commentaar van mijn zus dat ik teveel geschiedenis in mijn stukjes prop. Wel een aantal foto’s voor vaste plaatjeskijkster C te L. Misschien morgen meer als ik de vouwfiets uit de garage haal (over geschiedenis schrijven dan, foto's plaatsen zal wel lukken).








V: 156.846; A: 156.994

Rijtemperatuur oplopend tot 10 graden. Zonnebrillenweer.