noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 22 februari 2018

de aanvliegroute

maandag 19 februari: @ bazoilles sur meuse

Nog even een bandenspanningcheck en controle van de vloeistoffen bij de autoboer: Puzzel heeft immers drie maanden in quarantaine doorgebracht. Ook wat levensmiddelen en wat nattigheid bij de Lidl scoren en dan van Baustelle naar Baustelle met af en toe een Stau als afwisseling. Weet nu ook weer waarom ik liever niet door Duitsland naar het zuiden rijd. Toch redelijk kunnen doorkachelen. In de Eiffel lag nog behoorlijk wat sneeuw. Even de tank volgooien in Luxemburg: litertje diesel net geen Euro; scheelt een jas wanneer je weet dat de prijs in Frankrijk schommelt tussen de 1.34 en 1.54. Met een beetje mazzel haal ik zonder tankstop Spanje.
De kop is er af. Ik had een paar adresjes genoteerd, het is uiteindelijk de laatste (lees: verste) geworden: Bazoilles sur Meuse, W en ik hebben er al eens naar gekeken tijdens een vorig reisje (mag van mijn oudste zus geen verwijzingen meer plaatsen naar vorige tochten, weet eigenlijk niet waarom: maar broer luistert!). Een P zonder voorzieningen (behalve een vuilnisbak), maar het is dan ook gratis. De KPN had inmiddels al drie sms-jes gestuurd: "welkom in Duitsland", "welkom in Luxemburg" en tenslotte "welkom in Frankrijk". Temperatuur bij vertrek 0 graden, oplopend tot 4 in Duisland, daarna zakkend naar -2 in de Eiffel (Puzzel nog even in de sneeuw kunnen fotograferen), daarna weer +4.

Toen ik het ankerbiertje tegen vijf uur nuttigde stond Puzzel alleen (een vette waterrat in de Maas niet meegerekend), uiteindelijk de nacht doorgebracht met drie campertjes. Kipfilet in een kerriesausje over een restantje bami. Smikkelen! De afwas maar even opsparen. Hoorde laatst van een dikker wordend meisje “Hoe verder ik kom met mijn zwangerschap, hoe meer poetsdrang ik krijg”. Wees gerust: volgens mij ben ik absoluut niet zwanger, heb een hekel aan poetsen. Kan er nog fijn drie weken een vrijgezellenhuishouding van maken: slingerende vuile onderbroeken, afwas van drie dagen, stinksokken in een hoekje. En meer van die viezigheid. Gezellig.
V: 106.285; A: 106.801

dinsdag 20 februari: @ la couvertoirade
Gevroren vannacht. De kachel niet aangehad maar wel heerlijk gepit onder drie donsdekbedden. Vanmorgen om 7:00 uur 2 graad in de bus en een buitentemperatuur van -1. Snel koffie zetten en om 8:00 uur vertrekken, later uitvoerig gebrunzt. Had bij de Lidl gisteren perssinasappelen meegenomen: vast wennen aan het Spaanse land waar de vitaminebommetjes ongetwijfeld een stuk goedkoper zullen zijn.

Een leuke onbekende route naar het zuiden (zuidwesten?): via de D74 en varianten hiervan (D974 en zo). Een erg mooie weg die voormalige N74. De rest van de nummertjes van vandaag zal ik je besparen, ook omdat mijn navigatiegeval een ander nummer aangaf dan de wegpaaltjes en ook omdat het kreng mij weer eens te pakken had: ome Tom had weer eens een shortcut gevonden om van Luzy naar Moulins te geraken. Ik dacht nog “Moet ik niet linksaf naar Moulins?” maar was te laat om een ruk aan het stuur te geven. Het leverde wel een schitterend tochtje op. Toegegeven: er zaten een paar muilezelpaden tussen, maar de omgeving (bos, bos en voor de verandering nog een beetje bos) maakte veel goed. Op zo’n moment mis je de copiloot. Even € 6,70 afgetikt om via de peage Clermont-Ferrand te omzeilen en op een nette manier op de A75 te komen. De mooiste autosnelweg van Europa liet zich vandaag niet van haar beste kant zien: de hogere delen (en dat zijn er aardig wat) lagen in de wolken, dus mist. Ze waren daar zelfs aan het strooien (uit voorzorg?). Nog een keer de creditcard in de betaalgleuf gestopt, nu voor het viaduct van Millau (€ 12,40 voor klasse 2) en even later tuften we op een weg-naar-nergensheen naar de uitgezochte camperplek.
Om 17:30 uur kon ik een biertje lostrekken. Mooi geweest voor vandaag. Ben terechtgekomen op een immens grote parkeerplek bij La Couvertoirade (code campercontact 12.230), een goed bewaard vestingstadje dat in de 12e en 13e eeuw is gebouwd door de orde van de Tempeliers. Weinig activiteit te bespeuren, zag ergens een bordje staan dat de echte pret pas half maart weer begint. Voordeel is wel dat de parkeerautomaat buiten werking was en ik dus € 3,00 in mijn zak kon houden. Nadeel was dat Puzzel zielig en alleen op die grote P stond. Heb in mijn dagverslag genoteerd: “goede plek om beroofd te worden, alhoewel: hier komt niemand”. Geen zin om nog een ander plekje te zoeken.
 
V: 106.801; A: 107.459

woensdag 21 februari: peñiscola

Minus 5 bij het opstaan (buiten dan) en plus 2 in het busje. De gaskachel aanzetten heeft geen nut voor dat eerste halve uurtje van de dag, de boordverwarming maakt het straks wel aangenaam. Maar gauw koffie zetten met een extra trui aan en dan wegwezen. Omdat ik dit kan schrijven kent dit gebied van Frankrijk blijkbaar geen roversbendes: het gerommel aan de bus vannacht was het gestoei van de stevige wind die er op deze hoogvlakte stond. Deze camperplaats onthouden voor later gebruik en dan misschien samen met W de oude stenen maar eens bekijken.
Vroeg naar bed (21:15 uur) betekent ook vroeg weer op (7:15 uur), dus al snel weer “en route”. Het voorzichtige zonnetje verdween al ras achter de wolken en kwam pas tegen elven weer tevoorschijn. De eerste bloesem gezien bij Narbonne, een bloeiende mimosaboom in een stadje aan de D6009 en wat was de afdaling bij Lodève weer mooi!

Het dilemma van de dag: haalt Puzzel Spanje zonder gelaafd te worden? Antwoord: op het nippertje! Bij de pasovergang (wel de betaalde A9 om de kermis bij Le Perthus te ontwijken) begon het beestje te piepen en kreeg ik de vriendelijke mededeling “bijtanken a.u.b.”. Gelukkig heeft La Jonquera tankstations genoeg en lag de literprijs met € 1,197 ruim 35 cent beneden die aan de andere kant van de grens. Als je weet dat Puzzel leeg zo’n 120 liter kan verstouwen kun je je voorstellen dat even wachten loont.
Het uitgespaarde bedrag werd overigens voor een deel wel weer besteed aan de Spaanse economie. De NII is wel een mooie weg, maar als je een half uur doet om door Peneda de Mar te komen en je weet dat je nog zo’n tien andere de-marretjes krijgt, lokken de betaalde snelwegen C32 (die je om Barcelona leidt) en AP7 tot aan Tarragona. Bij Reus pak je dan de gratis A7 die een eindje verder overgaat in de N340. Deze weg heeft een flinke opknapbeurt gekregen en omzeilt nu alle plaatsen. Ome Tom kende de nieuwe weg nog niet.

De temperatuur? Van -5 bij vertrek, via 17 graden in de omgeving van Blanes tot 14 graden in Peniscola, waar ik me meldde op camping Vizmar (W en ik waren er al eens eerder). Ik heb het dan over de rijtemperatuur buiten: binnen was al snel een T-shirt voldoende.
Morgen staat in het teken van effe-niks-doen: even een wifi-code aanschaffen (eurootje per dag op Vizmar), beetje internetten, misschien kijken of het fietsje het nog doet. Na 1884 km in drie dagen (zou ik met W nooit voor elkaar gekregen hebben) trekken we ons even niets aan van de uitspraak van wijlen mijn oma “arbeid verwarmt, luiheid verarmt”.

V: 107.459; A: 108.069