noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 23 februari 2018

onthaasten in peñiscola

donderdag 22 februari: bijna-niets-doen

“De koffie loopt, sportiever zal het vandaag niet worden” dacht ik toen ik ruim na achten tot de ontdekking kwam dat het buiten 4 en binnen 5 graden was. Waarom al die temperaturen, vraag je je misschien af? De reden is simpel: ik wil een beeld krijgen van het “klimaat” in deze tijd van het jaar. Misschien zit overwinteren er ooit nog een keertje in en dan weet je wat je ongeveer verwachten kunt. Geen echte Spaanse temperaturen vanochtend, of misschien juist wel? Zoemertje aan (stroom is inclusief) en koffie zetten; het duurt nog even voor het zonnetje Puzzel tot op het bot heeft verwarmd. Ik weet nu ook waarom er geen mens staat aan mijn kant van het straatje: de zon doet daar drie kwartier later zijn werk dan aan de overkant. Belangrijke informatie voor als je hier (zoals velen) veel langer staat. Voor die paar dagen dat ik hier vertoef maakt het me niet zoveel uit. Guy, bijgenaamd Camperhuub, heeft jarenlang een interessant blog bijgehouden over zijn overwinteravonturen in Spanje. Hij noemt deze periode van de dag de reptielenfase: wachten tot je door de zon opgewarmd wordt. Jammer genoeg is hij gestopt met zijn dagelijkse verhaaltjes. De reden: alles is al een paar keer verteld. Misschien komt het bij mij ooit ook zover.
Verhaaltje schrijven, beetje internetten (à 1 euro per dag), wat lezen en een beetje opruimen (onderbroeken en sokken in een waszak geeft al een totaal ander beeld van mijn huishoudentje) en voor je het weet is de brunz achter de kiezen (twee gekookte eitjes op een stuk pan – zo’n wit stokbrood waar ik over een paar dagen genoeg van heb, want het werkt als stopverf).

Tijd voor wat actie: het vouwfietsje voor de dag gehaald. Vlak voor het vertrek hebben we een diepte-investering gedaan. In de afgelopen jaren ben ik een paar keer door het zadel gezakt, W trouwens ook een keer. Volgens een Duitse fietsenmaker was dat geen wonder: de zadelconstructie was gemaakt voor smalle Chinese kontjes waar maximaal 50 kilo ander gewicht aan vast zat (aan die kontjes bedoelde de fietsenboer). Hij gaf aan dat er twee mogelijkheden waren: optie één was afvallen, die optie viel dus af (ik bedoel te zeggen: afvallen is dan wel een optie, maar om de helft van je gewicht te gaan verliezen….). Mogelijkheid twee was de aanschaf van een zadel dat op een dusdanige manier met de zadelpin was verbonden dat zelfs de meest dikke Duitser er niet doorheen zou zakken, hooguit de rest van de fiets wat indeuken. Een nieuw zadel was voor ons een reëel plan, hetgeen we door onze eigen fietsenmaker hebben laten uitvoeren. Er was echter nog een ander probleem: ons Chinese wonder heeft drie maanden doorgebracht in het busje en nutteloos de tijd uitgezeten tot het vandaag weer in actie mocht komen. Dus: zeer zachte banden. Laat W nu de oude fietspomp ingepakt hebben. Heb niets tegen oude fietspompen, maar dan moeten ze geen lekke slangen hebben. Echter zoals kleinzoon Q het zo treffend zegt: “opa repareert alles met duc-tape” (dit in tegenstelling tot kleinzoon T die vindt dat opa – en ook zijn vader – alles weer aan de praat krijgt met elastiekjes). Nadat de duc-tape op was kon er voldoende lucht in de band geblazen worden om de dichtstbijzijnde fietsenmaker te halen, bicicletas Freddy (of zo). Alleen was onze Freddy zeer waarschijnlijk (net als de rest van de ondernemers op de boulevard van Peñiscola) aan het overwinteren: Ferdy vermoedelijk in Nederland en de anderen in een land waar het nog warmer is in deze periode. Morgen maar een andere oplossing zoeken. Ik weet alleen niet hoe je in het Spaans om een “fietspomp” vraagt.
Een behoorlijk windje aan zee. De ene kant op had ik hem mee, maar je moet ook nog een keer de andere kant op. Het zonnetje stond wel lekker te tetteren, maar veel warmer dan een graad of 13 is het deze dag niet geworden. Uit de wind met een truitje aan was het goed vol te houden, maar op de fiets had je echt wel een jas nodig (en de Spanjaarden een muts, een shawl en dikke handschoenen). Gelukkig moest ik het kalm aan doen: racen mag niet!
’s Avonds kwam ik tot de ontdekking dat we ook hier te maken hebben met “campinginternet”: een verbinding die overdag best redelijk is, maar in elkaar stort wanneer het donker wordt en alle oudjes moeten skypen met hun kleinkinderen. Dan maar lezen. Eindelijk het boek “de zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje” van Jonas Jonassen uit: de afgelopen twee maanden wel tien keer aan de kant geschoven (allemaal veel te onwaarschijnlijke gebeurtenissen), maar vandaag eindelijk de laatste 50 bladzijden gelezen en het boek kunnen deleten. Voor mensen die het verhaal niet hebben uitgelezen: de atoombom is uiteindelijk in China terecht gekomen. Heb nu nog 354 titels op mijn e-reader staan, dus we kunnen even vooruit.

De dag even afsluiten met een wijntje uit zo’n schijnbaar onuitputtelijke bag-in-box. Schiet me bij het inschenken van een wijntje een uitspraak van oud-buurman A.H. te binnen: “Alcohol lost geen problemen op, maar melk doet dat ook niet”. Anton kan het weten want hij heeft 40 jaar lang in de zuivel gezeten (op de “botterfabriek”). Terzijde: ik heb helemaal geen problemen op dit moment.
Een mooie dag, op naar een volgende.

donderdag 23 februari: zo ziet een dag van een overwinteraar er uit
De AOW en het pensioen zijn binnen, de rekening van de camperverzekering overigens ook, maar gelukkig blijft er nog voldoende over om vier weken door te komen. Het elektrieke gevalletje maar aan bij het ontwaken en nog even een uurtje onder de lappen: is de ergste kou weg bij het definitieve opstaan. Koffie zetten en dan een “barra” scoren in het restaurant. Morgen maar weer aan het bruine brood van de Lidl. Tegen elven voor het eerst in 2018 buiten kunnen eten. Om ons moeders gerust te stellen: met sinaasappeltjes persen kom ik wel aan de twee stuks fruit per dag. Boodschapjes doen bij de plaatselijke Mercadona. Beetje zonnekleppen en na de middag even buurten bij T en R (een echtpaar uit de straat dat met hun rijdende viersterrenhotel overwintert op camping Los Pinos, elders in Peñiscola). Heel gezellig een tijdje babbelen over allerlei zaken die pensionados bezig houden. Inderdaad: AOW, pensioen, campers, het weer, de hoeveelheid gebruikt gas en hoe-goed-we-het-wel-niet-hebben. Heb zelf nog niet de rust om drie maanden op dezelfde stek door te brengen, maar wie weet komt dat over een jaartje of zo. Twee koffie en een biertje later was het tijd om afscheid te nemen, maar niet nadat de “bomba de bicicleta” van T (inderdaad: de fietspomp) de banden had opgekrikt tot het gewenste aantal bar (met de duim gemeten).

Het was best goed toeven op Vizmar. Voor een Acsi-dagtarief van € 11,00 + 1 flapje voor de Wifi zit je gebakken. En recensies? De een vindt de oude dame bij de receptie een stuk chagrijn, de volgende vindt haar juist vriendelijk. Het sanitair is bij nummer één brandschoon, nummer twee vindt het ronduit smerig. Waarom lees ik die verhalen eigenlijk nog? Tip: na vieren is het gebouwtje schoongemaakt en tref je een gouden troon aan (wel kijken of het toilet een haakje heeft)! Maar let op: ervaringen in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Morgen toch maar een deurtje verder: via de Lidl in Benicarlo (de voorraden zijn vrijwel weggewerkt en de Mercadona is niet echt mijn winkel) naar Camperpark Valencia bij Bétera. Kijken of Roosje er nog werkt. Wijze uitspraak van T vandaag: “Als ik moest kiezen tussen reizen en alpaca’s fokken dan wist ik het wel”. Ik ook overigens.

Is er dan niks te zien in Peñiscola? Jazeker wel! Alleen: dat hebben we in voorgaande jaren al een paar keer bekeken en gedaan. De burcht van Papa Luna op het schiereiland is best de moeite waard en fietsen naar het zuiden langs de zee en later de artisjokkenvelden is ook een aanrader. Er zal wel niet veel veranderd zijn in een jaar tijd, alleen zullen het wel andere artisjokken zijn.
Het menu van vanavond: “judia redonda” en “cerdo empanado”. Als ik naar de verpakkingen kijk vermoed ik dat ik sperziebonen mag wegkauwen met een varkensschnitzel. Gezien de grootte van de porties gaat hetzelfde morgen weer op het bord verschijnen. De aardappelen laten we vandaag maar achterwege, heb nog een beetje stokbrood over en ik mag geen eten weggooien van mijn moeder.