noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 2 oktober 2014

brief twee: 30 september


Een weekje onderweg inmiddels en een verdiende rustdag aan de Middellandse Zee. Toen ik hier de 29e aankwam was het schitterend weer met volle stranden, vandaag wat miezerig, zwaar bewolkt, maar niet koud. Ik loop echter op de zaken vooruit.

Zaterdag 27 september

Vertrokken met een strakblauwe lucht met als eerste halteplaat de Carrefour van Besançon. Mijn Miep-Miep heeft me alle hoeken van Besançon laten zien voor ze vond dat we er waren. Voor een paar dagen eten en drinken ingeslagen en OBBS lustte ook wel een slokje. Mooie route, maar het duurde wel lang. Eerst de N83 die later overging in de D1083 (lang leve de Franse omnummering een aantal jaren geleden, wat moet dat een geld gekost hebben: al die nieuwe bordjes langs de kant van de weg; het zal wel zo zijn reden hebben). De redelijk rustige weg via Bourg-en-Bresse moet het goedkope alternatief voor de peage naar en van het zuiden zijn: veel campers en caravans. Af en toe zwaait er een camperbestuurder naar je, eigenlijk is het daar veel te druk voor: je kunt je hand wel omhoog houden. Daarna naar en door Grenoble, steeds tussen de Alpjes door. Bij Vizelle begonnen aan het eerste echte reisdoel: de Route Napoleon (oorspronkelijk helemaal N85, maar tegenwoordig zijn hier ook grote stukken omgenummerd. De ACSI-camping was al snel gevonden. Je moet hier wel op tijd zijn, want na mij (nog geen half zes) gingen de madamekes weg. Ben benieuwd wat er gebeurt als je later komt. Het geslachte lam van de Carrefour kon in de pan.

Op camperforum is veel discussie over camperplaats versus camping. Ik betrap me er op dat ik in eerste instantie zoek naar een ACSI-camping, voordeel: altijd goede voorzieningen bij de hand, niet zo gek duur en meestal meer ruimte. Ik vergelijk het dan met betaalde camperplaatsen waar je voor wc en douche meestal extra moet betalen.

Op de camping waar ik deze nacht gestaan heb (Au prē du Lac in St. Theoffrey) was niet veel te doen. Opvallend was wel dat er twee personenauto’s waren waarin werd overnacht. Voor de statistieken: vertrek 36.881, aankomst 37.239.

Zondag 28 september

Beetje opschonen (niet alleen de bus) en twee van de drie delen van de Route Napoleon gereden. Die indeling in drieën komt van mezelf, qua route zijn het drie verschillende landschappen. Het eerste deel gaat naar Gap door de bergen, veel haarspeldbochtjes en erg mooi. Nappie zal wel op zijn paard gezeten hebben, maar zijn arme soldaten hebben moeten afzien. Het tweede gedeelte gaat via Sisteron naar Digne-les-Bains door het dal (voor een groot gedeelte parallel aan de vrij lege A51). Weer zo’n afwerkcamper tegengekomen op een koffiestopparkeerplaats, nu was het een Pool die aan zijn gerief kwam – de lege auto die erbij stond had een Pools kenteken. Tussen Gap en Sisteron veel perzikenplantages, wist niet dat ze die daar verbouwden.

Er zijn veel motorrijders op de weg, komt natuurlijk ook omdat het zondag is. Ze rijden levensgevaarlijk, vooral in de bergen. Wat een doorgetrokken streep is, hebben ze volgens mij nooit van gehoord.

De overnachtingscamping lag iets uit de route, maar-me-hebbe-alles-behalve-haast. Camping St.-Jean in Moustiers Ste Marie is een leuke ACSI-camping. Ik heb het dorpje niet gezien: was zo kapot dat ik voor het eerst een middagdutje heb gedaan (een uurtje maar). Lekker weer in de dalen: zo’n 22 graden en het zonnetje laat zich regelmatig zien. Vertrek 36.239, aankomst 37.613.

Maandag 29 september

Vandaag deel drie va de Route Napoleon, van Digne-les-Bains (dat ik overigens helemaal niet gezien heb in verband met het uitstapje naar de overnachtingscamping) naar de Middellandse Zee. Weer zo’n mooie tocht. In Barrême een omleiding via St. André-les-Alpes. Dat was echt geen straf, want zo reed ik een hele tijd langs de Verdon, mooie uitzichten, maar je kunt niet op elke parkeerplaats stoppen. Via Castellane (vond ik tegenvallen) naar Grasse, een weg met veel boeketten en kransen in de berm. Kan ook niet anders als je ziet hoe die Fransen hier over de bergwegen scheuren. Toen was het gebeurd met de leuk: Grosse (de ene parfumerieshop na de andere) en Cannes zijn een crime om door te rijden. En voor je het weet zit je aan de Middellandse Zee bij een temperatuurtje va zo’n 26 graden. Via de kustweg naar Camping Les Cigales (en ja: ze gingen aardig te keer), waar geen ACSI-plaatsen meer vrij waren, maar waar ik voor € 25,00 per nacht mag staan, dan maar een biertje minder. Veel langverblijvers (twee weken of meer) en veel doortrekkers en opvallend veel Engelsen, vaak met kasten van campers. Of ze ook over de pasjes gaan?

Kwam tegen half twee aan, geïnstalleerd, fietsje gepakt en een stuk kustweg gefietst. Helaas: fototoestel vergeten. Drukte van jewelste op het strand, alle tentjes open: wat een bedrijvigheid.

Dinsdag 30 september

Heel ander weer dan gisteren: zwaar bewolkt en later op de dag regen. Tussen de bedrijven door nog even naar Cannes gefietst. Had gelukt: een paar drupjes. Alleen jammer dat de foto’s die ik gemaakt hebben nu niet zo’n mooie blauwe uitstraling hebben, maar ook dat zal deze reis nog wel goed komen.

Ze hebben hier wel de pest aan campers er caravans. Op de hele kustweg geldt een parkeerverbod voor deze asocialen: u wordt weggesleept. Op parkeerterreinen ben je ook niet welkom, hier heeft men hoogtebalken geplaatst. Zal wel teveel wild gekampeerd zijn.

Cannes straalt luxe uit. Ondanks de miezer zat het vol op de (overdekte) terrasjes: lunchtijd. Heb maar niet op de kaart gekeken naar de prijzen. Mijn opgebakken brood van gisteren met een schijfje ham uit een blikje en de K en G-koffie smaakte ook verrukkelijk en zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn.

Vijf uur: het regent pijpenstelen, luifeltje staat uit en keurig aan één kant laag, zodat het water van het doek kan aflopen. En wees eerlijk: ook dit moet je meemaken. Alleen jammer dat mijn eerste vakantiewasje nu niet droogt. Ik weet nu hoe ik hier foto's kan plaatsen, maar daarvoor is de verbinding niet toereikend. Las ze later wel in de berichten in.