noordpolderzijl

noordpolderzijl

zaterdag 11 oktober 2014

brief vier: 11 oktober 2014


Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, dus achter het tabletje maar. Net terug van een enerverend dagje Valencia met W.

Zij ligt nu een beetje bij te komen en snode plannetjes te bedenken voor morgen. Tja het is “anders” met z’n tweetjes: een stuk gezelliger, maar ook: andere dingen doen. Het laatste bericht was van zondag 5 oktober. Nou over die dag valt weinig te vertellen. Heb toen de vorige brief geschreven en verder niets gedaan en dan NIETS met hoofdletters: beetje lezen, beetje dutten, beetje makkelijk koken, beetje internetten en redelijk vroeg naar bed.

Maandag 6 oktober

Moeilijk wegkomen vanmorgen: allemaal bomen en laaghangende takken. De uitvalsroute die ik me had bedacht was door een camper geblokkeerd. Een aardige Fransman (ja, er zijn er een paar) gaf aanwijzingen, zodat ik zonder schrammen en schaafwonden weg kon rijden.

Miep-Miep was verrassend. In ieder geval niet de kustweg, dat stuk hebben we al een paar keer gereden. Voor je het weet sta je in de grensplaats Le Perthus en daar was het kermis. Allemaal winkels, iets moet er goedkoop zijn (drank, tabak, ik zal het nooit weten). Snel een foto gemaakt van het plaatsnaambord en de grensovergang en wegwezen, richting Figueres (zat daar niet het Dalimuseum wat we in een grijs verleden eens bezocht hebben?) Het kwam me allemaal erg onbekend voor.

In Figueres nam Miep een vreemde beslissing. Niet naar het zuiden (Gerona en Barcelona), maar naar het westen, naar Olot. Verrassend en mooi. Geen camperverkeer. Boodschappen gedaan bij de Aldi in Olot. Vervolgens de C26 naar Ripoll en de C17 naar Vic. Miep stond geprogrammeerd op “snelwegen vermijden”, maar geef eens een definitie van een snelweg? Een vierbaansweg waar je 120 mag rijden? Ik denk dat ons Miep maar eens een keertje bijgewerkt moet worden of vervangen door een apparaatje dat ook rekening houdt met hoogte, breedte en lengte.

Toen stond er plotseling Tarragona op de bordjes en dat heb ik maar gevolgd. Miep volkomen de kluts kwijt: graag rechtsaf slaan bovenop een viaduct.

De camping in Torredembarra kon ik na enig zoeken vinden. Geen receptie meer (drie uur ’s middags), die deed mañaña weer zaken, volgens een expert met een campingshirt met Relax Sol erop aan. De expert sprak twee woorden Engels, ik acht woorden Castilliaans (da’s Spaans), maar ja daar in die streken spreekt men Catalaans. “Zoek maar een plekje, morgen melden”, kon ik ervan maken. Alles werkte, alleen geen wifi-code. Fietsje opgetuigd en een eind weggetrapt, de vuurtoren gezien en vervolgens via de boulevard terug, een kleine twee uur of zo. Het maakt hier ook een uitgestorven indruk, veel zaken dicht. Gelukkig houd ik van treinen. Elke paar minuten komt er wel een Renfe vlak langs de camping donderen, maar er zit afwisseling in: de helft gaat naar het noorden, richting Barcelona, en de andere helft… En vannacht gewoon de gehoorapparaten uit!

Vertrek: 38.210; aankomst: 38.493

Dinsdag 7 oktober (rustdag in Torredembarra)

Gisteravond viel de stroom een paar keer uit, merkte ik aan de radio. Die draait als het even kan op 220 volt (scheelt batterijen). Was elke keer met een kwartiertje gepiept, dus de cerveza bleef gelukkig koud in de frigo.

Vanmorgen pas om 08.45 uur wakker. Begin relaxt (schrijf je dat eigenlijk wel zo?) te worden, geloof ik. Sluierbewolking, maar up to 25 graden. Inschrijven, paspoort laten zien – zal wel bij Spanje horen. Wifi, maar matig. Heb er niet voor betaald, terwijl er toch $ 3,00 op het ticket stond. De tante van de receptie gaf me ook een verkeerde rekening mee (van een andere klant), maar wat geeft het allemaal? Zolang je maar zout op je eitje kun strooien is er niks mis met je arm.

Wat later een accuutje leeggetrapt en ’s middags gewandeld langs de zee. Na een lekker wandeltochtje bleek ik geen code te hebben voor het strandcampinghek: kwamen er dus nog twee extra (zweterige) kilometertjes bij. Gelukkig was het sanitair goed en schoon.

Nog even moeten werken voor de oude school: een huilerig onderwijzeresje had zich gemeld bij W. met de vraag of er nog een PPT-tje bestond van een ouderavondpresentatie van 2013. Laat ik toch het betreffende document op een stickie bij me hebben. Er moesten alleen een groot aantal foto’s naar de eeuwige jachtvelden worden gestuurd in verband met de maximale grootte van een te versturen bericht. D. blij, nu nog even wachten op de bloemen.

El Tiempo laat voor de komende dagen alleen maar zon zien.

Woensdag 8 oktober

Een fantastische dag! Niet zozeer vanwege de verplaatsing van Torrendembarra naar Betera (Valencia Camper Park). Die verplaatsing had niet zoveel om het lijf: voet op het gaspedaal en daarna de cruise control aan. De kustroute is een combinatie van de N240 en de A7, een goed gratis alternatief voor de AP7 waarvoor je betalen mag. Temperatuur oplopend tot 28 graden. Ook hier sprake van bermtoerisme van schaarsgeklede vrouwen.

Het fantastische van deze dag was ook niet de parkeerplaats van een Lidl onderweg. Eerst aangesproken door een donkere schone die geld van me wilde hebben en maar bleef aandringen totdat ik een paar ontzettend lieve woorden in het dialect uitgesproken heb, het mens was rap weg. Toen moest ik nog het winkelwagentje wegbrengen en werd aangesproken door een dame die me de “Wachtturm” wilde laten lezen. En als ik ergens een gruwelijke hekel heb dan is het aan die lui.

Nee het fantastische van deze dag is mijn nieuwe uitvinding. Tot heden toe was de Big Mac-index een graadmeter voor het prijspeil van een land. Nu vind ik van de MC alleen de koffie acceptabel en denk dus dat het tijd wordt voor een nieuwe prijspeilindex. Wel: vandaag bedacht! Elk zichzelf respecterend land heeft tegenwoordig wel vestigingen van de Lidl. Wat mij opviel is dat een groot gedeelte van het assortiment in elk land hetzelfde is. Zo heeft elk land Grafenwalder in de schappen staan. Voor wie niet weet wat Grafenwalder is: het is een acceptabel Duits biertje in een half-literblik. Wat me opviel was het grote prijsverschil tussen Frankrijk en Spanje, dus wordt het tijd voor de introductie van de Grafenwalder-index. Tot heden toe alleen de prijzen van Frankrijk en Spanje genoteerd, maar er zullen nog veel landen volgen. Frankrijk 0,59; Spanje 0,39. En dat voor hetzelfde blikje bier.

Het water ruikt naar chloor (ook op de vorige camping al), dus over op het flessenwater voor de koffie e.d.

Donderdag 9 oktober

Een heel behulpzame tante aan de receptie van de camperplaats legde me exact uit hoe ik met de metro in Valencia moest komen, verkocht meteokaartjes en gaf me zelfs een visitekaartje met de opmerking dat ik niet moest schromen om te bellen wanneer ik in de problemen kwam.

In Valencia eerst de verkeerde kant opgelopen (je maakt onder de grond zulke rare draaien, zodat je je richtingsgevoel volstrekt kwijt bent). Later toch in de oude stad terecht gekomen. Big party: het was “dia de la communidad” in Valencia. Op 9 oktober 1238 knikkeren de christenen de Arabieren de stad uit, nadat dezen hier vijf eeuwen de baas waren geweest. Kanonschoten, optocht, oude klederdrachten, druk, warm; echt iets voor W., maar die was hiervoor een dag te laat. Ik was redelijk op tijd weer op de camping en heb ‘s middags en ’s avonds een complete Jeffrey Deaver op mijn e-reader weggewerkt,

Vrijdag 10 oktober

Al vroeg naar het vliegveld, zo’n bus raak je niet snel ergens kwijt. Een balk op 2,3 meter hoog is dus niet te hoog maar te laag en na twee rondjes aeroporte OBBB maar op langparkeren neergezet, helemaal achteraan waar geen schaduwtentjes waren en de bus heerlijk in het felle zonnetje stond, zonder laag dakje boven zich.

17 Minuten te laat vertrokken vanuit Rotterdam en ook 17 minuten te laat in Valencia. Drie keer over slikken van beide kanten, we hadden elkaar twee-en-een-halve week niet gezien.

Zo’n uitgang van een parkeerplaats op een vliegveld heeft twee slagbomen bij de uitgang, eerst gaat de achterste open en mag je doorrijden tot de volgende; de achterste gaat dicht en de voorste gaat open, zo gepiept dus. Tenzij je OBBS bij je hebt van 6,34 meter (en een paar cm voor een ingeklapte fietsendrager). Kaartje in de automaat, achterste slagboom gaat open, voorste blijft dicht. Iets naar voren, voorste blijft dicht en achterste blijft open. Uit de auto en eens goed gekeken hoe het allemaal in elkaar stak. Neus van de bus onder de voorste slagboom en ja: achterste slagboom dicht, voorste open en weer een avontuur verder.

Boodschappen gedaan in de grootste Carrefour die ik ooit heb gezien, Miep-Miep die ons stuurde door de kleinste steegjes die ik ooit heb meegemaakt, maar hoera W. is in Spanje. De rest van de dag rust. Lezen, eten, drinken, babbelen en hetzelfde nog eens, maar dan in omgekeerde volgorde. Dagafstand 73 km.

Zaterdag 11 oktober

Twee toeristen hebben Valencia bekeken, Metrootje heen, metrootje terug, gewandeld, de toeristen hop-on-and-off, hapje, drankje. Opvallend was het nieuwe gedeelte met interessante architectuur. Meer valt er vandaag niet over te zeggen, eerst alles maar eens laten bezinken. Morgen zeer waarschijnlijk nog eens naar Valencia, maar dan met de fiets. In een volgend verhaal waarschijnlijk meer over Valencia.