noordpolderzijl

donderdag 23 oktober 2014

brief zes: 22 oktober 2014

Het wordt weer tijd om wat te vertellen. Het is inmiddels 22 oktober en heet in dit deel van Spanje, ik vraag me af of het wel normaal is: al een aantal dagen zitten we met temperaturen ruim boven de 30 graden, vandaag en gisteren liep het tegen vieren op tot 35. ’s Nachts koelt het al een paar dagen niet echt af, het blijft een eindje boven de 20. W. heeft vooral van die nachttemperaturen last.

Vrijdag 17 oktober

Camping El Portus bij Cartagena. We hebben echt geen r… uitgevoerd. Een dagje niksen is ook lekker, W. veel aan het strand (50 meter verder), dus een beetje verbrand. Veel lezen, beetje de was doen en verder NIKS. Er valt hier ook weinig anders te doen dan niksen en soms heb je daar echt een dagtaak aan.

Zaterdag 18 oktober

Vertrokken van El Portus. Eerst een binnendoortje over “witte” weggetjes naar Totana en toen ging het snel, alleen maar snelweg: Lorca, Baza, Guadix (boodschappen gedaan bij de Lidl) en uiteindelijk Beas de Granada. In de verre zien we de met sneeuw bedekte toppen van de Sierra Nevada.

V: 39.356; A: 39.652

Zondag 19 oktober

De bedoeling was dat we met het openbaar vervoer naar Granada zouden gaan: de camping heeft een uitstekende busverbinding! Alleen: niet op zondag. Dus mocht OBBB voor openbaar vervoer spelen en dat was een fluitje van een cent. We kwamen goed 10.00 uur bij Alhambra aan en de vraag was of we nog wel kaartjes konden bemachtigen. Er is een speciale parkeerplaats voor campers en bussen en om half elf hadden we twee tickets voor het middagbezoek van 14.00 tot 18.00 uur met om 16.30 een bezoek aan de Palacios Nazaries. Het was een fantastische dag, en ja: het is toeristisch en ja: er komen zeven miljoen bezoekers per jaar, maar het was een heel interessant dagje met als hoogtepunt de Palacios Nazaries.

We kwamen tegen zevenen weer op dezelfde camping in Beas terug waar de Franse buren vroegen of we de weg waren kwijtgeraakt en de Engelse achterburen ons maar erg dapper (brave) vonden dat we met de camper naar Alhambra waren gereden. Volgens W. was het niet brave maar braaf wat we gedaan hadden. We hebben de dag afgesloten met een hapje bij het restaurant bij de camping, waar we buiten op het terras de nodige vis naar binnen hebben gewerkt en weggespoeld. Spannend was het grote bord met gefrituurde ansjovisjes. De patatas die we erbij besteld hadden zullen nu nog gebakken moeten worden.

V: 39.625; A: 39.698

Maandag 20 oktober

Gisteren cultuur, vandaag natuur (tenminste het eerste deel van de dag). Vanuit de camping konden we de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada zien liggen en als je dan op de kaart kijkt weet je dat je naar Pradollano moet rijden. De weg erheen (en terug, want er loopt maar één weg) was geweldig: fantastische uitzichten. In de winter rijd je hier in de file (Pradollano is een skidorp), nu was er geen kip op de weg.

Na dit uitstapje het gaspedaal stevig ingetrapt. We hadden een behoorlijke afstand af te leggen en omdat dit deel van Spanje qua natuur niet echt afwisselend is (we hebben honderden kilometers tussen de olijfbomen gereden) hebben we er maar een afstanddag van gemaakt: lekker doortuffen op de autovia. Overigens is Sevilla geen leuke stad om te doorkruisen met de camper. Vorig jaar hebben we het met de benenwagen heel anders ervaren.

W. had een ACSI-camping in El Rocio geprikt. We hadden al wel iets over het plaatsje gelezen, maar wat we daar aantroffen was in één woord “crazy”. Het dorp kent geen geplaveide wegen: er is alleen maar zand. Het dorp maakte de eerste dag een verlaten indruk: er staan honderden gebouwen die toebehoren aan broederschappen (hermandades). De gebouwen worden gebruikt als onderkomens tijdens de jaarlijkse pelgrimstocht (rond Pinksteren). De tweede dag dat we er waren was het al een stuk drukker en het schijnt elke zondag groot feest te zijn. Lucky Luke zijn we in dit westernstadje niet tegengekomen.

Vertrek: 39.698; aankomst: 40.136

Dinsdag 21 oktober

El Rocio ligt aan de rand van een natuurgebied Parque National de Doñana. Het is een uitgestrekt moerasgebied dat toen wij er waren nog droog lag. Men vertelde dat de Marismas (wetlands) vanaf november onder water staan en dan plaats bieden aan miljoenen vogels. We hebben ’s morgens een korte wandeling gemaakt naar het dorp en een “safari” geboekt voor later in de middag. In een kleine vier uur werden we met een 4-wheeldrive door een deel van het nationale park gereden en een enthousiaste gids die vier woorden Engels sprak (I don’t speak English) vertelde in rap Spaans van alles over boompjes, plantjes en beestjes. En ja, we hebben van alles gezien: herten, verschillende roofvogels en wilde zwijnen. De lynxen die hier voorkomen hadden een rustdag. Al met al een leuke ervaring met een hoog Hoge Veluwe gehalte. Maar volgens mij waren we een klein maandje te vroeg.

Woensdag 22 oktober

Nadat we vanmorgen het grijze en het zwarte water hadden geloosd werd het tijd voor een kleine verplaatsing richting Portugese grens. De kustweg die we hadden uitgezocht liet alles zien, behalve de kust. Wel veel aparte bomen die volgens W. op broccoliroosjes leken, maar volgens deskundigen tamarisken moeten zijn (moet ik nog wel even nazoeken). Bij het boodschappen doen zijn we bijna weer in de Mercadonaval gelopen: al twee keer deze reis zagen we een grote Mercadona en telkens bleek dit geen winkel te zijn maar een distributiecentrum. Dus vandaag geen Mercadona maar een “gewone” onbenullig grote Carrefour. Boodschappen doen voor twee dagen duurt dan gewoon een uur!

We staan nu op een camping bij Isla Cristina en blijven hier drie dagen en nachten vakantie vieren. Dus even niet “reizen”.