noordpolderzijl

woensdag 29 oktober 2014

brief zeven: 28 oktober 2014

Er is weer veel gebeurd in een klein weekje tijd. W. zit inmiddels weer thuis en is weer heerlijk aan het werk en ik moet er weer aan wennen dat ik ’s morgens water voor de koffie opzet in plaats van theewater. In de laatste brief zaten W. en ik in de buurt van Huelva, tegen de Portugese grens, dus daar pak ik de draad weer op.

Donderdag 23 oktober

Vanuit Isla Cristina loopt een “groen weggetje” naar links en naar rechts. Vandaag het groene straatje linksom gefietst naar Ayamonto. Veel vogels gezien onderweg, behalve meeuwen een aantal ooievaars en grote zilverreigers en een groot aantal die we niet thuis konden brengen. Ayamonte ligt aan de rivier de Guadiana die een behoorlijk aantal kilometers de grens vormt met Portugal. Dezelfde weg terug, anders moesten we naast de auto’s fietsen en nee: we doen geen helmpje op, foei!

Het leven wordt hier verder bepaald door vliegen (ik heb toch echt andere associaties met Spaanse vliegen), muggen (het heeft hier een week geleden behoorlijk geregend) en blauwe eksters (mooi, maar hondsbrutaal).

Vrijdag 24 oktober

Gisteren het groene straatje linksom, vandaag dus rechtsom en weer birdwatching. Erg veel ooievaars op een kluitje in de salina’s. Het groene straatje was eerst heel mooi: een betonpad tussen de moerassen door, daarna werd het mountainbiken. Gelukkig hebben onze fietsjes erg brede banden. Na de echte natuur kwam de kunstmatige: aardbeienvelden voor zover het oog kon reiken. Vraag me af of ze die rode vruchtjes echt allemaal met de hand moeten plukken. Bij Le Redondela werd het pad echt onbegaanbaar en zijn we via de kustweg (en een ommetje) teruggegaan naar de camping. ’s Middags nog een tijd op het strand gelegen, je kunt je nog verbranden in deze tijd van het jaar. Met zijn tweetjes een tijdje gespeeld met de hoge golven.

’s Avonds moesten we op de fiets nog even kijken of de zoutpannetjes er in de vloed anders bij lagen en: dat was ook zo.

Zaterdag 25 oktober

Spanje ingewisseld voor Portugal en meteen een uurtje tijdwinst, Portugal heeft de Engelse tijdzone. En daar komt vannacht nog een extra uurtje bij in verband met de wintertijd. Meteen aan de grens tolregistratie: op een deel van de autosnelwegen wordt automatisch tol geheven op basis van je kenteken en creditcard. Wel zo gemakkelijk, maar dan moet je de creditcard wel in de juiste gleuf stoppen (je hebt een lage en een hoge), maar gelukkig is ons Portugees zo goed dat we het meteen snapten…. Obrigado en vooruit over de kustroute richting Albufeira.

Grote teleurstelling: de Lidl in Portugal verkoopt van alles, maar geen Grafenwalder. Daar gaat mijn nieuwe index! Dus maar aan een lokaal biertje.

De kustroute (N125) was niet bijster interessant, maar daarentegen slecht onderhouden en dat maakt dan het gebrek aan natuurschoon weer meer dan goed: je hebt geen tijd om om je heen te kijken, want je moet op de weg letten: oeps weer een gaatje, leuk: daar gaat het serviesgoed weer! Gelukkig zitten de kastjes goed dicht.

De camping in Albufeira was goed en goedkoop. Ook nog gratis wifi (zelfs een goede verbinding). Moeten morgen OBBB wel op de parkeerplaats zetten, de slagbomen gaan maandag pas om zeven uur open en om die tijd moeten we al een tijdje op het vliegveld van Faro zijn.

Gefietst naar de oude stad: toeristenkermis. We konden wel de baai vinden waar we een paar jaar geleden met Oud en Nieuw een fantastisch vuurwerk hebben gezien.

Oeps, bijna de statistieken vergeten: V: 40.254; A: 40.383

Zondag 26 oktober

De laatste W-dag was een rustdag. Alleen de accu’s leeggetrapt op de bultjes van Albufeira. Nog een paar leuke baaitjes gezien en warempel: daar stonden campers met volledige uitstalling. W. heeft een wasje gedraaid, ingeruimd en de rest van de middag bij het zwembad gelegen en ik had een Jeffery Deaver.

’s Avonds – nadat we de bus op de parkeerplaats buiten de camping hadden gezet, hebben we het restaurant van de camping met een bezoekje vereerd. Er waren exact vier tafeltjes bezet (het tafeltje van ons tweetjes inbegrepen). Vroeg naar bed, want morgen om half zes (Portugese wintertijd) op.

Maandag 27 oktober

Omdat we de snelweg genomen hadden (wat de tol is geweest zien we later thuis wel), stonden we al om 06.15 bij de vertrekhal op de KenR. Het werd echt kissen en riden, want het was een gaan en komen op de parkeerstrook. Om goed kwart over acht stond ik op het uiterste zuidwestpuntje van het vaste land van Europa (Cabo de Sao Vicente; nog 2606 km snelste weg naar huis) koffie te zetten en te bedenken wat de vervolgroute zou worden. Overigens: de braadworst stond er niet meer (of stond die op de andere kaap?) Porto ligt ruim 600 km, dus neus die kant op en maar kijken hoever OBBB of zijn bestuurder er zin in hebben. Eerste stuk een hele mooie weg richting noorden: de N268 en de N120 naar Odemira. Opvallend veel fietsers met vakantiebepakking die bultje op, bultjes af gingen; moet echt afzien zijn.  Ook de Lidl in Odemira kon me niet helpen bij mijn Grafenwalderindex. Vervolgens naar Sines en toen nog maar eens de kaarten en Miep-Miep bestudeerd: Porto is toch een beetje te veel van het goede. Met een stukje tolweg is Fatima te halen. Nou die tolwegen doen we de volgende keer maar niet weer: voor zo’n 200 km mag je voor je campertje (categorie 2) €29,00 neertellen (en niks elektronische tol: gewoon een kaartje trekken en aan het eind betalen). En ik kreeg niet eens korting omdat ik er in mijn eentje in zat! Het schoot trouwens wel lekker op. De geur van eucalyptus kwam regelmatig de bus in walmen: veel plantages, wat zouden ze er mee doen? In Fatima was genoeg parkeerplaats, maar de cp stond vol. Nu wordt het schijnbaar gedoogd dat je een ander plekje inpikt, maar ik vond er totaal geen sfeer hangen, zeg maar Lourdes, maar dan tien keer erger. Kwam de Facile en Route toch nog van pas. Door naar Batalha, leuk gratis plekje naast een sportpark en de doos van W. kon ook nog gratis leeg. Bij vertrek 13 graden, bij aankomst om 17.00 uur 22 en daartussenin nog wat hoger.

V: 40.383: A: 40.945; snelste weg naar huis: 2.249

Dinsdag 28 oktober

Hoe laat is het: de diverse klokken geven drie verschillende tijden aan: Portugese wintertijd, Nederlandse wintertijd en Nederlandse zomertijd en was nu Portugese zomertijd niet hetzelfde als Spaanse wintertijd? Het leek wel een beetje op mijn reisje met de Transsib eeuwen geleden; daar hadden we Nederlandse tijd, Moskoutijd (de tijd van de dienstregeling en het restaurant van de trein) en tenslotte lokale tijd (en die veranderde regelmatig).

En toen? Porto doe ik wel een keertje met W., Santiago de Compostella is zonder tolweg in één dag niet te doen. Salamanca ligt op één van de mogelijke routes naar huis. Maar Miep-Miep heeft me gefopt. Zij heeft geen rekening gehouden met het feit dat in Portugal praktisch alle snelwegen nu tolwegen geworden zijn. De A23 was in het prille leven van ons Miep weliswaar tolvrij, maar tegenwoordig hangt er om de tig kilometer een batterij camera’s boven de weg die tegen betaling graag een foto van je nemen. Gelukkig staat er wel een bord bij dat vertelt wat die foto je gaat kosten. Nu moet ik ons Miep niet alleen de schuld geven: als ik de overzichtskaart van de ANWB beter had bekeken, had ik negen Euri en nog wat kunnen uitsparen. Toen vond ik namelijk dat fotogeniek zijn leuk is, maar het moest wel betaalbaar blijven. Dus bij afslag 15 de geasfalteerde karrensporen op richting Marvoa (mooie plaats, volgende keer toch maar eens uitstappen). Aan de andere kant van de grens – in Spanje – werd de weg aanmerkelijk beter. Misschien is de Portugese filosofie wel: verwaarloos de secundaire wegen dan nemen de mensen vanzelf de tolweg.

Mooie weg naar Cáceres (N521). Boodschappen gedaan in een Mercadona die nu een echte supermarkt en geen distributiecentrum was. OBBB lustte ook een slokje. Daarna een kleine 200 kilometer autovia (dus gratis) naar Salamanca. Camping Regio ligt naast het gelijknamige hotel; toeval is dat W. en ik daar al eens overnacht hebben tijdens onze fly-drive naar Madrid en omgeving.

Volgens mij is het einde van de Jesus-nikes periode aangebroken en heb ik niet voor niets een aantal spijkerbroeken meegenomen. Het wordt frisser, bewolkte en af en toe valt er een drupje. Morgen maar eens naar Salamanca fietsen.