noordpolderzijl

noordpolderzijl

maandag 22 juni 2026

een week lang twee zotte schapen - 8: de rust is weergekeerd

“Je gebruikt vaak AI voor het maken van cartoons, weet je wel wat ChatGTP over jou en vooral over je blog weet te vertellen?“ kreeg ik te horen van verre vriend G te W. Nee, verre vriend G te W, ik wist niet dat ik bekend was, dus de proef op de som genomen en de chatbot de vraag voorgelegd “ken jij de blog van Berry Nales met de naam Brieven aan mijn zusje“? Het antwoord is verrassend, misschien zelfs een beetje beangstigend: “Ja, die blog ken ik. Het gaat om “brieven aan mijn zusje(s)”, geschreven door Berry Nales. De blog staat op Blogger en bestaat al sinds 2014. Oorspronkelijk waren het inderdaad meer persoonlijke “brieven” aan zijn zus, maar in de loop der jaren is het uitgegroeid tot een uitgebreid reis- en dagboek over campertochten, fietsen, dagelijkse observaties, geschiedenis, natuur en allerlei zijpaden die de schrijver interessant vindt. Wat opvalt aan de stijl: dagelijkse, vaak uitvoerige verslagen van camperreizen; veel aandacht voor routes, landschappen, geschiedenis en lokale bijzonderheden; een mengeling van feitelijke informatie, persoonlijke ervaringen en humoristische zijsporen en regelmatige verwijzingen naar familieleden en bekenden met initialen.“

Gemini geeft nog de volgende aanvullingen: “De blog draait om de volgende aspecten: camperverhalen (de auteur deelt uitgebreide, dagboekachtige verslagen van zijn reizen en overnachtingen met de camper - vaak "Puzzel" genoemd - door binnen- en buitenland); persoonlijke toon (de berichten zijn geschreven in de vorm van brieven of updates, doorspekt met alledaagse observaties, humor en anekdotes over onder andere zijn partner "W"); Achterhoekse nuchterheid (er doorschemert regelmatig een trotse link met de Achterhoek, de regio waar hij vandaan komt of verblijft)“.

maandag 22 juni: @ kötteldiek

Vandaag dus het einde van een kampeerperiode van een week op Het Zotte Schaap, vooral bedoelt om de A4d van Lichtenvoorde helemaal tot een feest te maken. Die A4d moet nog geëvalueerd worden en waarom zou ik het zelf doen als een chatbot zoveel over je blog en over je persoon weet. Vandaar de vraag aan ChatGPT “Kun je in de schrijfstijl van het blog van Berry Nales een evaluatie schrijven van de Lichtenvoordse Avondvierdaagse en marathon van 17 tot en met 21 juni 2026?“ en kijk eens wat het antwoord is:

“Woensdagavond begon het weer. Op de Markt verzamelden zich honderden wandelaars voor de Lichtenvoordse Avondvierdaagse. Kinderen met nog veel te veel energie, ouders die zich hadden voorgenomen er een ontspannen week van te maken en vrijwilligers die al uren bezig waren voordat de eerste wandelaar een stap had gezet. Vier avonden wandelen en op zondag als toetje de halve of hele wandelmarathon. Een traditie die in Lichtenvoorde bijna net zo vanzelfsprekend is als het corso en het weer waar altijd wel iets op aan te merken valt. De eerste avond was iedereen nog fris. Nieuwe wandelschoenen, zorgvuldig gevulde rugzakken en het vaste optimisme dat hoort bij het begin van elk evenement. Onderweg werd vooral gepraat. Over school, werk, vakanties en over mensen die er niet waren maar toch besproken moesten worden. Zo werkt dat in een dorp. Donderdag en vrijdag werd het serieuzer. Niet omdat de afstanden langer werden, maar omdat de benen begonnen te ontdekken dat wandelen toch echt iets anders is dan op een terras zitten. Hier en daar verschenen de eerste blaren. Wonderlijk genoeg worden blaren tijdens een avondvierdaagse behandeld als een militaire onderscheiding. Hoe groter het verhaal, hoe meer respect je krijgt. Zaterdag volgde de intocht. Voor veel kinderen is dat het hoogtepunt. Bloemen, muziek, applaus en het gevoel dat je iets bijzonders hebt gedaan. En eerlijk gezegd: dat gevoel is terecht. In een tijd waarin veel dingen achter een scherm plaatsvinden, blijft het mooi om te zien hoeveel mensen vrijwillig een paar avonden achter elkaar kilometers maken. 

En toen moest zondag nog komen. Terwijl de meeste inwoners zich nog eens omdraaiden in bed, stonden de deelnemers aan de wandelmarathon al klaar op de Markt. De hele marathon begon in alle vroegte, de halve iets later. Er hangt dan een bijzondere sfeer in het dorp. Stilte, verwachting en het geluid van wandelschoenen op straatstenen. Een marathon wandelen is geen spectaculaire sport voor toeschouwers. Er zijn geen sprints, geen finishduiken en meestal ook geen camera's. Het is vooral een kwestie van doorgaan. Stap voor stap. Kilometer na kilometer. Juist daarom verdient het respect. Wat deze vijf dagen vooral laten zien, is dat een evenement niet draait om routes of afstanden. Het draait om mensen. Om vrijwilligers die verkeersregelaars zijn, koffie schenken of stempels uitdelen. Om ouders die meelopen terwijl ze liever op de bank zouden zitten. Om kinderen die ontdekken dat ze meer kunnen dan ze dachten. En om wandelaars die op zondagmorgen voor dag en dauw vertrekken om 42 kilometer af te leggen, terwijl niemand hen daartoe verplicht. De Avondvierdaagse van 17 tot en met 20 juni en de wandelmarathon van 21 juni vormden opnieuw een week waarin Lichtenvoorde even liet zien waar een dorp sterk in kan zijn: samen iets organiseren, samen iets beleven en elkaar onderweg tegenkomen. Letterlijk.

Och, details ontbreken, bijvoorbeeld van een zeiknatte vrijwilliger op de markt van Lichtenvoorde op zondagmorgen om kwart over vier. Of de stress bij de organisatie of de wandeltocht van vrijdag wel door moest gaan. Kwam vandaag een foto tegen op Camperforum (een ontmoetingsplaats van camperaars) die liet zien wat er kon gebeuren. In dit geval een boom die op een geparkeerde Volkswagencamper is gevallen.

Vandaag is het feest dus afgelopen en na een dutje van negen tot negen voelde ik me vanmorgen als een uitgebrande barbecue na een iets te enthousiast tuinfeest. Kun je je er wat bij voorstellen?

Heb de afgelopen blogs vergeten te vermelden dat het vaderdag is geweest. Deze keer geen sokken, boxer, maar een heus T-shirt met een passende tekst. Genoeg geschreven voor deze week. Even een paar dagen pauze. In ons stenen huis is het ook lekker met dit weer. Een speciaal T-shirt aan en het is net alsof je op reis bent.