noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 1 augustus 2018

zomertocht 2018 – 10: sleeswijk-holstein

dinsdag 31 juli: @ wesselburenerkoog

Het was een warme nacht daar op het industrieterrein van Lübeck, een graad of 25 bij het opstaan. En dat terwijl we de hele nacht de schuifdeur gewoon open hebben laten staan. “Dat zou je een jaartje geleden nog niet hebben gedaan”, sprak W. Och, video-überwachung en zo en zoveel valt er ook niet te halen. Veel buscampertjes de laatste dagen op de camperplaatsen, ’s zomers toch een ander soort reizigers dan ’s winters en in het voor- en naseizoen? Het wordt wel langzamerhand tijd voor windkracht 6 en 15 graden. Misschien dat we dat in Sleeswijk-Holstein zullen meemaken?
Via de A20 naar Bad Segeberg en dan een hele tijd op de B205, naar Neumünster, dan richting Heide om aan de zuidkant van de Eider uit te komen. Er is in de loop der tijden veel touwtrekkerij geweest over dit gebied. Uiteindelijk werd het in 1866 bij de Vrede van Praag aan Pruissen toegewezen. De Eider splitst Sleeswijk-Holstein (nadat de rivier is ontsprongen ten zuiden van Kiel nabij de Oostzee) in Sleeswijk (noord) en Holstein (zuid). Vroeger was het de grens tussen de Denen en de Saksen en daarna eeuwenlang de scheiding tussen Denemarken en het Heilige Roomse Rijk. Even voor het stadje Tönning verbreedt de rivier zich tot een estuarium. We zaten in het gebied dat Dithmarschen genoemd wordt (zie kaartje).

De Eider staat al jaren op mijn bucketlist en wel omdat hier de grootste waterkering van de Duitse kust gebouwd is. De kering heeft tot doel het achterland te beschermen tegen stormvloeden. Nadat de zee in 1962 Tönning voor de zoveelste keer flink te pakken had genomen, wilde men maatregelen treffen om het gebied beter te beschermen tegen het hoge water. Hiervoor had men twee plannen ontwikkeld. Plan 1 behelsde het verhogen van de dijken. Dat werd ‘m niet. Optie 2 was het bouwen van een waterkering in de monding van de rivier. Dat laatste werd uitgevoerd. In 1967 begon men met de bouw en het project werd in 1973 opgeleverd. De kustlijn werd van 60 tot 4,8 kilometer verkort. Net als bij de Oosterscheldekering wordt de kering alleen gesloten bij extreem hoge waterstanden.
Voor de scheepvaart is voorzien in een sluis zodat de schepen van het binnenwater het wad kunnen bereiken (en omgekeerd natuurlijk). Het was een spectaculair geheel, mede omdat het Sperrwerk een grote onderhoudsbeurt kreeg. Het was nodig, vond het een beetje een oude roestbak. Maar wij Nederlanders mogen op onze borst kloppen: die van ons zijn groter!
Keuze genoeg uit overnachtingsmogelijkheden in dit gebied. Het werd een verrassende camping aan de dijk van de Waddenzee vlak bij het Eidersperrwerk, Camping Wesselburenerkoog (code campercontact 64.206; 18 € om te beginnen, 2 € voor de vonkjes en 2 x 1 € voor het afspoelen van onze weelderige lijven; W noemt dat laatste douchemunten). Niks mis met de camping, zelfs voorzien van een was- en een vaatwasmachine. Wel opvallend veel hondenbezitters, een aantal met drie of meer grote bakbeesten.

Van Andrea, de uitbaatster van het campinggebeuren, kregen we een fietskaart van Dithmarschen en na een bezoek aan het Eidersperrwerk fietsten we al snel tussen de kolen en de wortels (en niet te vergeten de duizenden windmolens) door een rustig en vlak landschap. Als je zou zeggen dat we in Noord-Groningen aan het fietsen waren, zou ik je meteen geloven. Het plaatsje Wesselburen heeft een mooie historische kern, Büsum is één groot toeristisch complex (en wie heeft het idiote idee gehad om hier een torenflat pal aan zee te bouwen?) en via de Waddendijk (soms links, soms rechts ervan, maar meestal er strak overheen, al fietsend de vele schapen ontwijkend, met steeds aan de linkerhand het Wesselburener Watt, terug naar ons Puzzeltje. Officieel was de fietstour 43 kilometer, wij hadden er ruim tien meer op onze teller staan.

We houden het nog goed met elkaar vol. De enige onenigheid vandaag was die over de vlag van Sleeswijk-Holstein. W had diverse varianten gezien en wilde maar met moeite mijn (overigens juiste) versie accepteren. Er bestaat ook nog een variant zonder wapen in het midden.



V: 117.883; A: 117.046