zondag 12 augustus: @
grubbenvorst
Vertrokken uit landje één (Nederland), via landje twee
(Duitsland) weer naar landje één terug en aangekomen in Grubbenvorst op
camperplaats Kompas (code campercontact 7.539): 10 € all-in voor één persoon,
weliswaar geen sanitair maar wel een fijne wifiverbinding. Op Campercontact
staat de omschrijving “rustig gelegen locatie”, maar de wind bracht het geluid
van de A73 wel erg dichtbij. Het was ’s middags en ’s avonds vrij warm met een
pittig zonnetje.
Toen ik een slagschip als buur kreeg heb ik even mijn ogen
uitgekeken. Niet dat er een Smart uit de achterklep kwam - dat gebeurt wel vaker bij slagschepen, maar meer dat de
luifel werd uitgedraaid en het autootje daaronder (in de schaduw) geparkeerd
werd. Hij en zij bleven binnen: er werden twee schotels in de juiste positie
gedraaid, dus werd het voor de oudjes (dat waren het) gezellig samen tv kijken
elk naar een eigen programma. In Lottum (een naburig dorpje) wordt dit weekend
het rozenfestival gehouden met deze keer als thema “rozen smaken naar meer”.
Iedere twee jaar is het centrum van dat plaatsje ondergedompeld in rozen.
Lottum kent maar 2.000 inwoners maar die verzorgen wel zo’n 70 % van de
Nederlandse rozenteelt. Nee, niet naar het festival geweest, vond € 18,50
(dagkassa) wat aan de prijzige kant en W en ik hebben ooit de rozenroute
gefietst toen we geparkeerd stonden op CP In de Verte (was best een leuke plek,
maar ik hou niet zo van de regeltjes; en wanneer op de website zeer
nadrukkelijk woorden staan met de strekking “eerst betalen dan pas de
stroomkabel inpluggen”, hoeft het van mij niet meer). In de vroege ochtend begon het te regenen, ik
kon nog net op tijd het dakluik een beetje indraaien. ’s Morgens wel weer weer
om buiten broodjes af te bakken.
maandag 13 augustus:
@ bruyeres (waimes)
Het was niet echt mijn dag vandaag. Om nu te zeggen “het
leven is één grote “wortelkanaalbehandeling” gaat een beetje te ver, maar het
was een dag van de zes-min. Niet omdat er vóór Maastricht een file stond van
minstens 15 kilometer door een zwaar ongeluk: daar had ik géén last van want
het stond stil aan de andere kant van de A2, niet omdat ik een eindje na de
tunnel onder Maastricht door in het derde land van mijn reis kwam, maar meer
omdat na een prettig tochtje door het Belgische binnenland de receptie van
camping Igelmonderhof (code 53.893) met een bordje aangaf open te zijn (tussen
13.00 en 14.00 uur) en ik toch de deur gesloten vond. Gelukkig was de deur van
het toiletgebouw wel open te krijgen en uit dankbaarheid voor de getoonde
gastvrijheid heb ik maar wat achtergelaten. De tocht ging verder door de
Ardennen en uiteindelijk kwam Puzzel op Camping Anderegg (code 67.439) in
Waimes (Weismes op zijn Duits of is het net andersom?) terecht. € 14,70 staangeld, niks mis mee; maar
“wilt u douchen?”, 1 €, “wilt u stroom?”, dat is dan 2€50. De vijf Euro voor
een wifidagkaartje heb ik maar in mijn zak gehouden. Om zo’n bedrag neer te
tellen voor een verbinding waarbij je alleen een beetje kunt mailen en het
weerbericht bekijken al een te zware opgave is, vind ik van de pot gerukt.
Hoezo internet een melkkoe op veel campings? De dag was al behoorlijk in de
rode cijfers beland, qua waardering dan. Gelukkig heeft Hendrik Groen – Leven
en laten leven de uiteindelijke dagbeoordeling weer behoorlijk opgekrikt. In
een paar uur het boek uitgelezen. Schoonzus S had het in één van haar
bejaardentijdschriften als volgt aangekondigd:
Hendrik Groen – Leven en laten leven
De roze koeken in het
aquarium, het venijn van het afdelingshoofd, hilarische momenten met OMaNiDo en
serieus verdriet; wie herkent het? Hendrik Groen is na twee kloeke dagboeken
die Nederland lachend uitlas en een tv-serie weer toe aan een volgende knaller.
En die is er: ‘Leven en laten leven’. Je zou verwachten dat opnieuw Hendrik de
hoofdrol heeft, maar nee. Arthur Ophof, heet de hoofdpersoon. Hij is klaar met
zijn huwelijk, met zijn vrouw, die precies alles anders wil dan hijzelf en met
zijn baan, waarvoor hij dagelijks in de file moet staan. De redding komt in de
vorm van zijn ontslag. Arthur neemt daarna beslissingen met grote gevolgen,
waar de lezer nog lang van kan genieten. Toch ook weer niet, want dit boek lees
je achter elkaar uit, ondanks de afwezigheid van Hendrik Groen.
S sluit af met € 19,99
in de boekhandel en € 12,99 als e-boek, maar ik geloof niet dat ik dat
ervoor heb betaald.
De Oostkantons
Vandaag kilometers gemaakt in de Oostkantons. Deze gebieden (Eupen, Malmedy en St. Vith) waren in 1920 in het kader van het Verdrag van Versailles afscheiden van het Duitse Rijk en aan België toegevoegd als compensatie voor de geleden oorlogsschade tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de meeste steden en dorpen in Oost-België wordt Duits gesproken (met Frans als tweede taal, maar op de meeste plaatsen zijn de Franse namen op de tweetalige plaatsnaamborden weggekalkt), een aantal plaatsen (o.a. Malmedy) heeft een Franstalige meerderheid en daar is het Duits de tweede taal.
Neutraal MoresnetVandaag kilometers gemaakt in de Oostkantons. Deze gebieden (Eupen, Malmedy en St. Vith) waren in 1920 in het kader van het Verdrag van Versailles afscheiden van het Duitse Rijk en aan België toegevoegd als compensatie voor de geleden oorlogsschade tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de meeste steden en dorpen in Oost-België wordt Duits gesproken (met Frans als tweede taal, maar op de meeste plaatsen zijn de Franse namen op de tweetalige plaatsnaamborden weggekalkt), een aantal plaatsen (o.a. Malmedy) heeft een Franstalige meerderheid en daar is het Duits de tweede taal.
Een heel apart stukje België is Neutraal Moresnet. Dit stukje land was van 1816 tot 1920 een neutraal gebied dat zowel aan Nederland (later België) als aan Pruisen behoorde. Het Congres van Wenen dat de grenzen trok toen ons aller Napoleon van het toneel verdwenen was had wat tegenstrijdige rapporten over dit gebied geschreven en zowel Nederland als Pruisen wilde zeggenschap over de zinkmijn die in dit gebied lag. De oplossing was geniaal: maak van het stukje land een neutraal gebied en probeer het later eens te worden over een eventuele verdeling. Dat later is er nooit van gekomen. Pas na de Eerste Wereldoorlog toen er weer nieuwe grenzen getrokken werden kwam het postzegellandje in Belgische handen. De lol was er intussen af: de zinkgroeve waar het allemaal om begonnen was was inmiddels (1885) gesloten. Neutraal-Moresnet (met de hoofdstad Kelmis/La Calamine) heeft in de tussenliggende 100 jaar wel geprofiteerd van de neutraliteit: amper belasting, goedkope producten, prima uitgangspunt voor smokkelaars, rustpunt voor vluchtelingen en je kon er (een tijdje) stevig gokken. Toen ik later in de week weer een internetverbinding had heb ik twee uitzendingen over dit landje bekeken: het vergeten land van Moresnet (NOS 1990) en publiek geheim, aflevering 3 – Neutraal Moresnet (BRT 2016). Overigens heet een dergelijke staatsvorm en condominium, weer wat geleerd.
Het wapen van Kelmis bestaat uit de Nederlands/Belgische leeuw, de Duitse adelaar en het symbool voor de mijnbouw. Interessant is ook dat Moresnet een tijdlang eigen postzegels heeft uitgegeven. Deze zijn nu kapitalen waard.
dinsdag en woensdag 14
en 15 augustus: @ ittervoort
Voor het eerst sinds weken weer een lange broek uit de kast
gehaald en – nog erger – sokken aangetrokken. Had wat moeite om ze aan te
krijgen, want sinds een dag of tien last van mijn rug. Naar mijn dichte
schoenen moest ik op zoek, mag van W geen sandalen met sokken dragen. 15 graden
binnen, 13 buiten bij het opstaan. Eerst tijdens de koffie nog even het
“arctisch dagboek” van Jelle Brandt Corstius gelezen. Kon wel: slechts 33
pagina’s. Daarna de elektriciteitskabel opgerold en de inhoud van de nachtspiegel
op de daarvoor bestemde plaats gedeponeerd, maar vergeten de kilometerstand te
noteren. Wel een fotootje gemaakt van de kleine wereld op de camping.
Even tanken in Luxemburg, lag toch vlak in de buurt en in
het vierde landje van mijn tocht voor € 1,119 per liter getankt. Scheelt 35
cent met de dieselliterprijs in België en Puzzel had 100 liter dorst: tel uit
je winst.
België is met de wegen bezig: op heel veel plekken komt
nieuw asfalt en dat is nodig ook. Alleen de wijze waarop ze dat in België
aanpakken verschilt met de werkwijze in Nederland en Duitsland: niet bij
stukjes en beetje, nee meteen 30 kilometer tegelijkertijd. Gewoon aan
weerszijden van de weg het verkeer over de vluchtstrook leiden, pionnen
plaatsen en dan gewoon 30 kilometer lang totaal niets doen (of was het
misschien vakantie?) Toen de beoogde camperplek Aire Del Foy (code 20.243) ook
nog aan de drukke N4 bleek te liggen, had ik het helemaal gehad met België en
vooral zijn campings en camperplaatsen en ome Tom ingesteld op Nederland.
Camperplaats Twins in Grathem (code 54.6000) werd het niet.
Wel mooie beoordelingen en rustig gelegen op een boerenerf, maar te ver van de
bewoonde wereld en ik werd geconfronteerd met een groot hek (zou natuurlijk
open kunnen, maar het was wel een erg groot gesloten hek). Eindje doorgereden
naar Ittervoort (bekend terrein), code 7.916. Mooie porseleinen troon en
regendouche, goede wifi en Jan Linders op een paar honderd meter afstand. Paar
gemiste programma’s bekeken, studie gemaakt over Duitstalig België, twee
documentaires gezien over Neutraal Moresnet, achterstallig webonderhoud
gepleegd, eindje gefietst en het weer weer langzaam maar zeker beter zien
worden. Niks mis met dit leven.
donderdag 16
augustus: @ kotten
Via huis doorgereden naar de boerderij van broer/zwager en
schoonzus in de buitenlanden van Winterswijk waar we met zijn zessen een
genoeglijke avond hebben doorgebracht: zeilmaat en vriend G was er ook (en hij
had zijn vrouw meegebracht). Er werd weer lekker voor ons gekookt en ’s avonds
hoefden we het niet ver te zoeken: Puzzel stond gewoon op het erf geparkeerd.
Komende week veel kleinkinderverjaardag- en oppaswerk. Ook leuk.
V (Ittervoort): 119.463; A (thuis op vrijdag): 119.688