noordpolderzijl

noordpolderzijl

maandag 21 juni 2021

klaar met lettele

Code geel voor zware regenval; niet zo fijn, want we moeten naar Gorssel en dat is zo’n twaalf km enkel. Een afstand waarop je goed nat kunt worden. Waarom Gorssel? Een van de redenen dat we in Lettele zitten is de tentoonstelling van Bob Ross in museum More. De kaartjes voor januari konden we niet gebruiken in verband met Tante Corona, maar waren snel om te boeken. We hebben verschillende opties: opbreken en met het busje via het museum naar huis, gewoon zoals gepland met de fiets of als tussenvorm: met de camper naar het museum en dan weer terug? Belangrijke beslissingen moeten genomen worden en dat op maandagmorgen!  

Heeft wel wat: wakker worden met het zachte getik van regendruppels op het dak, eerst de geur van een stevig bak pleur en daarna het aroma van afbakbroodjes (van de Lidl, dat dan weer wel). Langzaam de dag aanvaarden in een grijsgrauw landschap en op buienradar de regen over het land zien trekken. Uiteindelijk is het toch de “opbreekvorm” geworden: naar het museum en doorrijden naar huis.


maandag 21 juni: via gorssel naar huis

De wat oudere volgers van dit blog zullen zich ongetwijfeld de volledig uitgeborstelde permanentkrullen van Bob Ross herinneren. Tussen 1983 en 1994 werden er 403 afleveringen van The Joy of Painting opgenomen. Uitgaande van 26 minuten per aflevering is dat ongeveer 200 uur. In elk van die 403 afleveringen penseelde Bob een landschap. Een vorm van tv die we tegenwoordig kennen in de vorm van "Rail Away" en “We zijn er bijna”: het kabbelt voort, er gebeurt niks, maar je blijft kijken. Luchtige beelden voor het slapengaan. 


Een man in een vrijwel lege studio voor een schildersezel die vriendelijke woorden mompelt terwijl hij kliedert: 
the secret to doing anything is believing that you can do it. Anything that you believe you can do strong enough, you can do. Anything. As long as you believe.” Dat alles om maar duidelijk te maken dat iedereen, ja iedereen kan schilderen! En als het niet uit jezelf lukte, kon je een workshop bij zijn firma volgen en uiteraard verf gebruiken uit de Bob Ros-lijn. Volgens mij bestaat de club nog steeds al is Bobby inmiddels 25 jaar dood.

En natuurlijk de iconische woorden: There’s nothing wrong with having a tree as a friend.” En het resultaat? Kunstkenners lachen er om, ik kwam ook bewoordingen tegen als “fastfoodschilderijen”. Anderen zijn helemaal weg van zijn landschappen met sneeuw, mist, gras en schittering op het water. Als toetje krijg je dan ook nog een gigantische boom (‘a happy little tree’) en als je heel veel geluk hebt wordt je verrast met een verzakt hutje tegen een bergrug die met drie penseelstreken en een plamuurmes op het doek is gezet. 



Nog even iets over de techniek (wet-in-wet) die hij gebruikte: bij de nat-in-nat techniek bij olieverf, ook wel 'alla prima' genoemd, breng je een nieuwe laag olieverf aan op een nog natte laag in plaats van te wachten tot een laag droog is voordat je de volgende aanbrengt. Met deze methode kun je heel snel een heel schilderij maken – zoals bij Bob Ross: klaar in 26 minuten.

De mooiste woorden die Bob gebruikte waren We don’t make mistakes. We just have happy accidents”. Wanneer je naar de uitzendingen kijkt lijkt het allemaal heel spontaan. In werkelijkheid maakte Bob Ross altijd drie schilderijen per uitzending. Eén doek werd geschilderd al voor de uitzending. Hij gebruikte het als referentieschilderij, zeg maar een voorbeeld dat stiekem in een hoekje van de studio stond. Tijdens de show maakte hij een tweede. Na de uitzending volgde een derde versie, die was voor het instructieboek. Als voorbeeld worden in Gorssel drie doeken getoond die gemaakt zijn voor, tijdens en na de tv-uitzending “Happy Accident”, waar speelse beekjes en “happy trees” worden gemaakt door simpelweg veelvoorkomende fouten op het canvas te corrigeren.




Op de bovenverdieping werd de tweede tijdelijke tentoonstelling gehouden: “venus ex machina” met werken van Konrad Klaphek. Er werden twee soorten werken getoond: voorwerpen (typemachines, naaimachines, strijkijzers, douchekoppen, schoenen om er maar een paar te noemen die mensachtige trekjes hebben en erotische plaatjes die zeer “kneuterig” geschilderd zijn. Volgens W ging mijn interesse vooral uit naar de laatste categorie. Weet niet of dat klopt, heb er wel de meeste foto’s van gemaakt en van de machine-achtige dingen géén.





Er was ook nog een deel van de vaste collectie te zien. Eén groot doek vond ik erg verrassend: Bram, geschilderd in 2008 door Annemarie Busschers, net een foto. Volgens mij hebben we die de vorige keer niet zien hangen.




V: 158.343

A: 158.401


rijtemperatuur: 13 graden


Wifi-signaal: 98 % (thuis)