noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 28 augustus 2020

wordt “ons plekske” ons plekje? 

“Je moet eens even in Brabant camperplaats Ons Plekse verkennen”. Nee, geen opdracht maar een voorstel van W. En natuurlijk doe ik dat met veel plezier. Twee dagen te gaan tot we tot oppasouders in Kotten worden bevorderd. Een ideaal moment om het Brabantse land opnieuw te verkennen. 

woensdag 26 augustus: @ vianen bij cuijk 

Heb nooit geweten dat er behalve Vianen in Utrecht ook nog een Vianen in Noord-Brabant bestaat. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren. Naar de omgeving van Cuijk dus (waar je ook nog een Katwijk hebt, niet aan de zee, maar aan de Maas). Wel met een omtrekkende beweging: even kijken hoe het aan de Europakade in Tolkamer is. Nou: winderig! Zeg maar gerust: zeer winderig. Zodanig dat je bijna zeeziek wordt in het busje. Leuk met de veer over het Pannerdens Kanaal. “Ik ken geen buscampers! Ik ken campers en ik ken busjes en jij hebt een busje” waren de wijze woorden van de veerman waardoor ik maar zo 50 cent uitspaarde: campers betalen € 3,50 en busjes € 3,00. Pik binnen, al is het nog lang geen winter. 

Winderig en regenachtig, dat is kort samengevat het weerbericht voor heel Nederland voor deze woensdag. Temperatuur? 15 – 16 graden of zo. Ideale omstandigheden om de dag door te brengen met een goed boek in het busje. “Ons Plekske” dus, in Vianen bij Cuijk. Code Campercontact 25.035. Waardering 9,5 en volkomen terecht: alles is perfect. Misschien een beetje veel ons-kent-ons, maar dat zie je wel vaker op “perfecte” camperplaatsen: mensen komen graag terug en vinden het prettig om gelijkgestemden te ontmoeten. Ik heb daar niet zo’n last van: zoek meestal het stilste plekje op een camperplaats; liefst in de hoek, dan heb je hooguit één buurman. Dus het “gezellige ontmoetingspunt” met koelkast-met-drankjes werd me tijdens de prettige ontvangst wel getoond maar ik dacht: heb zelf bier koud staan en dat kan ik drinken zonder mijn gehoorapparaten in te hoeven doen. Beetje achterstallig leeswerk dus, “de erfenis van Mozart” van Femke Roobol. Geen wanklank? Nou ja, een grasmaaier tijdens dutjestijd en overscheurende straaljagers, maar eigenlijk is dat muggenzifterij. 




Vliegenmepper kwijt. Hoe kleiner de ruimte, hoe eerder iets zoek raakt. Hij was nodig, maar ook de Achterhoek Vakantiekrant (uitgave augustus, dus lekker dik) kan goed meppen en binnen afzienbare tijd was het één groot kerkhof. Je mept je bijna een slijmbeursontsteking. Zag er allemaal niet zo smakelijk uit die zwarte lijken, maar wel duizend keer beter dan die vieze kleverige vliegenvangers die we vroeger thuis hadden hangen. De mepper overigens later wel teruggevonden. 

V: 152.136; A: 152.246

donderdag 27 augustus: @ vianen bij cuijk 

Ander weer dan woensdag, vooral droger. Het Chinese wonder uit het achteronder gehaald voor een rondje Kraaijenbergse Plassen. In totaal 9 stukken water ontstaan door zand- en grindafgravingen (1960 – 2010). Totaal 400 ha, voor een deel bestemd voor recreatie (zwemmen, zeilen, surfen en vissen) en voor een deel natuurgebied, onder meer bedoeld als winterrustplaats voor watervogels. Fietspaden langs en door het gebied. 

Al fietsend nog twee andere camperplaatsen tegengekomen: De Kleine Geest en Jachthaven ’t Loo, beide in Linden. Ben hier vijf jaar geleden ook in de buurt geweest tijdens mijn ritje van de bron tot de monding van de Maas, dus Cuijk, Katwijk en de Beerse Overlaat kwamen bekend voor. De kerk van Cuijk werd toen we mooier uitgelicht door de zon, vergelijk beide foto’s maar. Dat zonnetje kwam er ’s middags wel, toen ik de accu na dertig km aan de oplader had hangen. Ook niks mis mee: stoel naar buiten en bruin bakken. Temperatuur volgens een van mijn appjes oplopend naar 22 graden. 










vrijdag 28 augustus: @ kotten 

Al om acht uur anroet, via @home naar Kotten, waar we de komende tijd de kippen gaan voeren. Gisteravond al afgerekend: 2 x € 13,00 (prijs voor één persoon, met zijn tweetjes ben je 2 pietermannen per nacht meer kwijt.

V: 152.246; A (Kotten): 152.373;