noordpolderzijl

noordpolderzijl

maandag 18 mei 2020

opnieuw anroet 

Anroet staat toch veel mooier dan “en route”? Heb ik overigens niet van mezelf, maar komt van een website met camperverhalen: toesjoeranroet, met leuke witte-dozen-belevenissen van Elly en Piet. 

vrijdag 15 mei: @ zaltbommel 

Ontschorst en uit de stalling. Even uitsproberen, zonder W. Waarheen? Als plotseling een liedje door je hoofd gaat, is de keuze al snel gemaakt. 

In de grote stad Zaltbommel, bommel 
Heerste grote watersnood 
En zo menig arme drommel, drommel 
Die niet zwemmen kon ging dood. 
.
Het lied gaat over de oude stad Zaltbommel (oorspronkelijke naam Bommel met stadsrechten ergens in de negende eeuw verworven). Volgens mij ken ik het liedje nog van mijn scoutingtijd (Mensch, ist das eine lange Zeit her!). De schrijver heeft geen geschiedenis gestudeerd, want historische feiten worden nogal creatief gebruikt. De kerktoren van Zaltbommel heeft geen spits. Deze is echter niet - zoals in het lied - gesneuveld tijdens een watersnoodramp, maar door een brand in 1696. Behalve de torenspits komt er nog veel meer spul drijvend voorbij: een jankende herdershond die zijn baasje niet kan vinden, een matroos met houten benen gekleed in een rode zwembroek en als klap op de vuurpijl een mevrouw uit Henegouwen zonder korset (in die tijd was het nog corset), maar drijvend op haar eigen vet. 

Puzzel vond een slaapplek op Parking De Beerstreng (code Campercontact 47.495), waar de gemeente heel prettig 6 ruime plekken heeft gecreëerd voor camperaars die gratis en voor niks willen staan. Toegegeven: het is niet het meest romantische plekje dat je je kunt voorstellen en absoluut niet geschikt om je huwelijksnacht door te brengen, maar gratis en dat telt en de supermarkt en de Waal zijn op kruipafstand. De Grote of Sint Maartenskerk is dan wel een klein stukje verder maar ook lopend nog goed te doen. Foto’s van kerken nemen is een kunst op zich: ik zit altijd met een totaal verkeerde belichting. De foto is dus weer eens geleend. 

Had mijn fiets niet ingepakt, anders was het een mooi tochtje langs het water geweest naar Slot Loevestein, want …. 

Waar Maas en Waal te zamen spoelt 
En Gorkum reist van ver 
Daar heft zich op de linker zoom 
En spiegelt in den breeden stroom Een slot van eeuwen her. 

Met dank aan Hendrik Tollens die in 1856 het tijdelijke met het eeuwige verruilde. 

Nog even terugkomen op mijn vorige verhaaltje. Vaste lezeres R te L vroeg zich af hoe dat zat met chemtrails. Zoals gewoonlijk: u vraagt wij draaien. De term chemtrail is een samentrekking van de Engelse woorden chemical en trail. Er zijn een aantal mensen die denken dat in de condenssporen (contrails) van vliegtuigen naast water en CO2 ook chemicaliënzitten die vrijkomen tijdens de vlucht en hierover doen weer een aantal complottheorieën de ronde. 






zaterdag 16 mei: @ ittervoort 

Een rustige nacht daar aan het water in Zaltbommel. Aanvankelijk stonden er drie campers geparkeerd, maar toen ik op zaterdagmorgen de luikjes opende waren alle plekken bezet. Deze keer was ik niet de eerste die vertrok! 

Het is aan niet-camperaars moeilijk uit te leggen hoe genoeglijk de kneuterige ochtenden in een campertje kunnen zijn: nog wat frisjes, dus de kachel aan en weer een half uurtje onder het dekbed kruipen. Wanneer de temperatuur aangenaam genoeg is, de slaap uit de ogen wrijven en een keteltje water opzetten op het tweepitsgastoestel in het kabouterkeukentje. Een filterzakje zoeken en dat vullen met vier scheppen Kanis en Gunninkkoffie. Met de hand het kokende water op de koffie gieten en ruiken hoe het dampende vocht in de zwarte koffiepot loopt. En dan dat eerste kopje koffie met de gordijnen open! De rest van het ochtendritueel zal ik je besparen, ik neem aan dat je niet in poep en pies geïnteresseerd bent. Kortom: ik voel me knus in de bus. 

Tegen elven de neus van Puzzel gericht op Thorn. In dat plaatsje zijn drie camperplekken gecreëerd op Parking Waterstraat (code Campercontact 5351) waar je tegen betaling van € 2,50 24 uur mag staan. Helaas: de twee buitenste plekken waren bezet door een soort van slagschepen en om mijn ienieminiebusje daartussen te proppen: niks anderhalve meter. Dus snel plan B uit de kast gehaald en Puzzel gestald op camperplaats Ittervoort, waar de roodbonte kunstkoeien me al van verre toelachten. Overigens: de foto van de kerk van Thorn stond vorig jaar ook al op mijn site. 

Een lekker zonnetje, een goed boek en op tijd wat te eten en te drinken, meer heeft een mens niet nodig. Aanvankelijk met twee blikken doosjes, uiteindelijk brachten we nacht met 5 units door. 




zondag 17 mei: via @home naar de fontein 

Beetje vroeg op, want nog twee uur te rijden naar huis over Nederlandse wegen. Achteraf bleek dat ik over Duitsland had kunnen rijden al is het niet helemaal duidelijk hoe het daar momenteel zit met “niet-essentiële verplaatsingen”. Je kunt ook denken: ik moet naar huis, da's essentieel. Thuis inladen en op naar de Fontein. Kilometers niet bijgehouden, zullen er overigens niet zo veel worden voorlopig.