noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 9 augustus 2015

dag 15: de monding van de maas


Woensdag 15 juli: Ouddorp

Een route zonder gebruik te maken van de snelweg, dan maak je een behoorlijk ommetje. Raamsdonksveer, Made, Zevenbergen, Steenbergen (die van die fantastisch mooie kerk), een stukje Zeeland in de richting van Sint Phillipsland, rechtsaf de N257 vervolgen, wat dammetjes en sluisjes over en plotseling ben je op Goeree-Overflakkee in Zuid-Holland. Erg grijs weer: de ruitenwissers continu in actie, soms op interval, meestal op standje één. Het einddoel was Recreatiepark de Klepperstee en wel de Drive-in camperplaats in Ouddorp. Twee nachten à € 23,50 per 24 uur, inclusief stroom. Misschien een beetje prijzig, maar zoek maar eens een camping in deze tijd in dit gebied. Plek genoeg trouwens, had ik niet verwacht. Self-check-in, ook dat eens meegemaakt.

Tegen twee uur dacht ik dat het zou opklaren, maar dat was verkeerd gedacht. Eenmaal op de fiets in een truitje mocht na een aantal kilometers de regenjas er overheen. De spetters werden zo opdringerig dat ik niets meer kon zien (nog steeds geen ruitenwissers op mijn bril) en de kortste weg naar het busje opgezocht heb.
 







Een uurtje later een nieuwe poging gewaagd en zie: af en toe een vaal zonnetje! Via de noordkant van het eiland door de Goereese duinen naar de Haringvlietdam/sluizen gefietst, het eigenlijke eindpunt van deze Maastocht. De Haringvlietexpo (tevens restaurant) is wegens verbouwing gesloten, een nieuw restaurant ("Zoet of Zout") opent eind 2015 haar poorten; of er dan van de Expo wat overblijft blijft de vraag. Wil je eens een keer iets cultureels doen…..

Het water van de Maas vanaf de Bergsche Maas ging van 1904 (gereedkomen van de Bergsche Maas) tot 1970 via de Amer, het Hollands Diep en het Haringvliet de Noordzee in. In 1970 werden in het kader van de Deltawerken de sluizen en de dam van het Haringvliet in gebruik genomen en is het binnenwater afgesloten voor de directe invloed van eb en vloed. De Haringvlietdam kent 17 spuisluizen, die een deel van het Maaswater lozen. Een deel van het water stroomt niet direct naar zee maar gaat via het Spui richting Oude Maas om uiteindelijk via de Nieuwe Waterweg de zee te bereiken. Hierdoor wordt verzilting van de Nieuwe Waterweg tegengegaan. Volgens een kaartje “Waterafvoer van Rijn en Maas 2000-2011” dat ik ergens op internet vond, volgt iets minder dan de helft van het water deze weg.



Overigens is het Haringvliet geen hoofdvaarweg (voor het vervoer van goederen), maar is wel zeer belangrijk voor de recreatievaart en in het bijzonder voor de zeilvaart.

 
Er is veel ophef over het “kierbesluit”: Rijkswaterstaat gaat in 2018 de Haringvlietsluizen op een kier zetten als de waterstand op het Haringvliet lager is dan de zee. Op die manier krijg je een zoutwatersysteem in het westelijk deel van het Haringvliet en wordt de internationale vismigratie verbeterd. Niet iedereen is het hier over eens, men twijfelt aan de goede afloop.

V: 56.061; A: 56.167