Woensdag 15 juli:
Ouddorp
Een route zonder gebruik te maken van de snelweg, dan maak
je een behoorlijk ommetje. Raamsdonksveer, Made, Zevenbergen, Steenbergen (die
van die fantastisch mooie kerk), een stukje Zeeland in de richting van Sint
Phillipsland, rechtsaf de N257 vervolgen, wat dammetjes en sluisjes over en
plotseling ben je op Goeree-Overflakkee in Zuid-Holland. Erg grijs weer: de
ruitenwissers continu in actie, soms op interval, meestal op standje één. Het
einddoel was Recreatiepark de Klepperstee en wel de Drive-in camperplaats in
Ouddorp. Twee nachten à € 23,50 per 24 uur, inclusief stroom. Misschien een
beetje prijzig, maar zoek maar eens een camping in deze tijd in dit gebied.
Plek genoeg trouwens, had ik niet verwacht. Self-check-in, ook dat eens
meegemaakt.
Tegen twee uur dacht ik dat het zou opklaren, maar dat was
verkeerd gedacht. Eenmaal op de fiets in een truitje mocht na een aantal
kilometers de regenjas er overheen. De spetters werden zo opdringerig dat ik
niets meer kon zien (nog steeds geen ruitenwissers op mijn bril) en de kortste
weg naar het busje opgezocht heb.
Een uurtje later een nieuwe poging gewaagd en zie: af en toe
een vaal zonnetje! Via de noordkant van het eiland door de Goereese duinen naar
de Haringvlietdam/sluizen gefietst, het eigenlijke eindpunt van deze Maastocht.
De Haringvlietexpo (tevens restaurant) is wegens verbouwing gesloten, een nieuw
restaurant ("Zoet of Zout") opent eind 2015 haar poorten; of er dan van de Expo
wat overblijft blijft de vraag. Wil je eens een keer iets cultureels doen…..
Het water van de Maas vanaf de Bergsche Maas ging van 1904
(gereedkomen van de Bergsche Maas) tot 1970 via de Amer, het Hollands Diep en
het Haringvliet de Noordzee in. In 1970 werden in het kader van de Deltawerken
de sluizen en de dam van het Haringvliet in gebruik genomen en is het
binnenwater afgesloten voor de directe invloed van eb en vloed. De
Haringvlietdam kent 17 spuisluizen, die een deel van het Maaswater lozen. Een
deel van het water stroomt niet direct naar zee maar gaat via het Spui richting
Oude Maas om uiteindelijk via de Nieuwe Waterweg de zee te bereiken. Hierdoor
wordt verzilting van de Nieuwe Waterweg tegengegaan. Volgens een kaartje “Waterafvoer
van Rijn en Maas 2000-2011” dat ik ergens op internet vond, volgt iets minder
dan de helft van het water deze weg.
Overigens is het Haringvliet geen hoofdvaarweg (voor het
vervoer van goederen), maar is wel zeer belangrijk voor de recreatievaart en in
het bijzonder voor de zeilvaart.
Er is veel ophef over het “kierbesluit”: Rijkswaterstaat
gaat in 2018 de Haringvlietsluizen op een kier zetten als de waterstand op het
Haringvliet lager is dan de zee. Op die manier krijg je een zoutwatersysteem in
het westelijk deel van het Haringvliet en wordt de internationale vismigratie
verbeterd. Niet iedereen is het hier over eens, men twijfelt aan de goede
afloop.
V: 56.061; A: 56.167