Maandag 13 juli: Raamdonksveer
Na een onderbreking van ruim een maand waarin droevige en
leuke gebeurtenissen elkaar afwisselden, wordt het tijd het laatste stuk van de
maastocht te “volbrengen”. De crematie van mijn schoonvader ligt een aantal
weken achter ons en de schooltas van W. heeft aan de vlaggenmast gehangen, zij
mag vanaf nu wat vaker in het lege deel van het camperbed slapen. Alleen deze
twee weken niet: behoorlijk wat achterstallige sociale verplichtingen en de
Vierdaagse van Nijmegen (beide van W.) zorgen ervoor dat ik er nog even (voor
de laatste keer?) alleen op uit mag trekken.
Het eerste ijkpunt van deze dag was het sluizencomplex bij
Heumen, de overgang van de Maas naar het Maas-Waalkanaal. De sluis is in de
jaren 20 van de vorige eeuw aangelegd en was gereed toen het kanaal in 1927
geopend werd. Oorspronkelijk waren de oevers verbonden met een hefbrug, waarom
in de Tweede Wereldoorlog behoorlijk is gevochten, zowel bij de Duitse inval in
1940 als in 1944 bij Operatie Market Garden. De hefbrug is in de jaren 80
vervangen door een vaste plaatbrug (een eindje verderop). De sluis is in
2010/2013 uitgebreid met een tweede kolk zodat de capaciteit verdubbeld werd.
Overigens staat de sluis meestal open.
Het Maas-Waalkanaal verbindt de Maas (Heumen) met de Waal (Weurt
bij Nijmegen), of omgekeerd zoals je wilt. In beide gevallen bedraagt de
afstand ongeveer 13,3 kilometer. Tot 1927 moesten schippers vanaf de Maas een
omweg maken van zo’n 100 kilometer om via Nijmegen het Duitse achterland te
bereiken. Het Maas-Waalkanaal heb ik verder niet bekeken, W. en ik hebben er in
het verleden een groot deel van gefietst.
Na Heumen ben ik min of meer de Maas afgezakt (zonder er overigens
veel water gezien te hebben, behalve dan water van boven): Overasselt, Nederasselt.
In Grave de brug en de sluis overgestoken (zie ook de fietstocht op dag 12) op
weg naar Heusden. Dit gedeelte van de Maas hebben W. en ik in een recent
verleden met de fiets verkend (o.a. Appeltern en Maasbommel).
Ter hoogte
van het gehucht Sint Andries (in de buurt van Rossum stonden vroeger de Maas en
de Waal bij elkaar in verbinding. Ze zijn nu van elkaar gescheiden door de
Heerenwaardense Afsluitdijk.
Bij Heusden splitst de Maas zich in tweeën: de Afgedamde
Maas (nog steeds de Brabants-Gelderse provinciegrens) vormde ooit de verbinding
met de Merwede en daarmee met de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg resp. de
Oude Maas. Tegenwoordig stroomt het Maaswater vanaf Heusden in westelijke
richting via de Bergsche Maas (een gegraven rivier die langs Waalwijk en
Raamdonksveer loopt). Bij Drimmelen gaat de Bergsche Maas over in de Amer.
Heusden nodigde wel uit voor een verkenning, maar het
bijbehorende weer niet (het regende bijna de hele dag), dus de bus niet uit
geweest. De camperplaats bij de bakker in Wijk en Aalburg wel bekeken, maar de
bakkerij is op maandag gesloten en het was nog vroeg op de dag. Dit plekje is
overigens wel een ideaal uitgangspunt voor een fietstochtje naar Heusden, dus
toegevoegd aan één van de vele lijstjes.
De bus neergezet bij de jachthaven van Raamdonksveer (Dok
12) en de rest van de dag geluisterd naar het tikken van de regen op het dak.
V: 55.871; A: 56.061