noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 9 augustus 2015

dag 13: de maas van maas-waalkanaal tot de amer


Maandag 13 juli: Raamdonksveer

Na een onderbreking van ruim een maand waarin droevige en leuke gebeurtenissen elkaar afwisselden, wordt het tijd het laatste stuk van de maastocht te “volbrengen”. De crematie van mijn schoonvader ligt een aantal weken achter ons en de schooltas van W. heeft aan de vlaggenmast gehangen, zij mag vanaf nu wat vaker in het lege deel van het camperbed slapen. Alleen deze twee weken niet: behoorlijk wat achterstallige sociale verplichtingen en de Vierdaagse van Nijmegen (beide van W.) zorgen ervoor dat ik er nog even (voor de laatste keer?) alleen op uit mag trekken.

Het eerste ijkpunt van deze dag was het sluizencomplex bij Heumen, de overgang van de Maas naar het Maas-Waalkanaal. De sluis is in de jaren 20 van de vorige eeuw aangelegd en was gereed toen het kanaal in 1927 geopend werd. Oorspronkelijk waren de oevers verbonden met een hefbrug, waarom in de Tweede Wereldoorlog behoorlijk is gevochten, zowel bij de Duitse inval in 1940 als in 1944 bij Operatie Market Garden. De hefbrug is in de jaren 80 vervangen door een vaste plaatbrug (een eindje verderop). De sluis is in 2010/2013 uitgebreid met een tweede kolk zodat de capaciteit verdubbeld werd. Overigens staat de sluis meestal open.
 
 
 

Het Maas-Waalkanaal verbindt de Maas (Heumen) met de Waal (Weurt bij Nijmegen), of omgekeerd zoals je wilt. In beide gevallen bedraagt de afstand ongeveer 13,3 kilometer. Tot 1927 moesten schippers vanaf de Maas een omweg maken van zo’n 100 kilometer om via Nijmegen het Duitse achterland te bereiken. Het Maas-Waalkanaal heb ik verder niet bekeken, W. en ik hebben er in het verleden een groot deel van gefietst.

Na Heumen ben ik min of meer de Maas afgezakt (zonder er overigens veel water gezien te hebben, behalve dan water van boven): Overasselt, Nederasselt. In Grave de brug en de sluis overgestoken (zie ook de fietstocht op dag 12) op weg naar Heusden. Dit gedeelte van de Maas hebben W. en ik in een recent verleden met de fiets verkend (o.a. Appeltern en Maasbommel).

Ter hoogte van het gehucht Sint Andries (in de buurt van Rossum stonden vroeger de Maas en de Waal bij elkaar in verbinding. Ze zijn nu van elkaar gescheiden door de Heerenwaardense Afsluitdijk.

Bij Heusden splitst de Maas zich in tweeën: de Afgedamde Maas (nog steeds de Brabants-Gelderse provinciegrens) vormde ooit de verbinding met de Merwede en daarmee met de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg resp. de Oude Maas. Tegenwoordig stroomt het Maaswater vanaf Heusden in westelijke richting via de Bergsche Maas (een gegraven rivier die langs Waalwijk en Raamdonksveer loopt). Bij Drimmelen gaat de Bergsche Maas over in de Amer.

Heusden nodigde wel uit voor een verkenning, maar het bijbehorende weer niet (het regende bijna de hele dag), dus de bus niet uit geweest. De camperplaats bij de bakker in Wijk en Aalburg wel bekeken, maar de bakkerij is op maandag gesloten en het was nog vroeg op de dag. Dit plekje is overigens wel een ideaal uitgangspunt voor een fietstochtje naar Heusden, dus toegevoegd aan één van de vele lijstjes.

De bus neergezet bij de jachthaven van Raamdonksveer (Dok 12) en de rest van de dag geluisterd naar het tikken van de regen op het dak.



V: 55.871; A: 56.061