noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 27 mei 2015

een dagje tolkamer


25/26 mei: Tolkamer

Een paar keer per maand kom ik er wel, al of niet met W. (zonder haar is het 85 eurocent goedkoper, immers: toeristenbelasting). We hebben het over de Europakade in Tolkamer. Voor € 7,50 (exclusief die toeristenbelasting) mag je er je campertje op de klinkertjes neerzetten. Als je vlak bij autosteiger staat (of als je heel veel stroomkabel hebt) mag je voor een eurootje of zo per kwh je kabeltje prikken. Verder is er (behalve wat vuilnisbakjes) niks, maar dat is genoeg. Water en toilet aan boord, de vuilwatertank is niet zo snel vol, de koelkast kan op gas en zelfs de hallogeenlampjes krijgen de huishoudaccu’s niet leeg (toch maar een keertje op jacht naar ledlampjes?) En hoe kun je beter afkicken van een familieweekend dan een dagje bootjes kijken. Dus terug van Harfsen, door naar de Rijn.


 

 
Volgens een foldertje van de gemeente Rijnwaarden komen er per dag zo’n 600 schepen langs de Europakade varen en dat geloof ik meteen. Begin mei stonden we een stuk zuidelijker aan de Rijn (bij Oberwesel) en toen viel me op dat het scheepvaartverkeer hier stukken minder was. Reden dus om eens op onderzoek te gaan (je bent tenslotte met prepensioen, dus toch niets te doen!)

Er zijn op internet mooie statistieken te vinden over het goederenvervoer op de Rijn, daarnaast heb je de mogelijkheid om de scheepvaart (per schip) te volgen via www.marinetraffic.com. Het blijkt dan dat de meeste vracht naar en van enkele Duitse Rijnhavens gaan, met name Duisburg (de grootste Europese binnenhaven) en Keulen. De vracht is afkomstig van Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam; dit zijn voor Duitsland belangrijke zeehavens. Uiteraard gaat er ook spul de andere kant op. De Nederlanders mogen zich op de borst kloppen: ca. 50 % van alle vracht wordt door Nederlandse schepen vervoerd. Niet verwonderlijk: Nederland heeft de meeste binnenvaartschepen, op dikke afstand gevolgd door Duitsland. De laatste 25 jaar is het aantal schepen drastisch verminderd, maar het totale laadvermogen is juist gestegen. Dat betekent dus: groot, groter, grootst.

Als je zo’n dagje aan het water staat en over het water kijkt (soms door de voorruit van het busje, want het kan er flink waaien) dan zie je van alles voorbij varen. Vroeger noemde ik alle schepen die over de Rijn heen-en-weerden gemakshalve maar Rijnaken, maar ja dat was vroeger. Tegenwoordig kom je heel wat apart spul tegen. Vooral de duwvaart (tot zes bakken) is geweldig om te bekijken, maar het meest spectaculair zijn toch wel de roroschepen (roll on – roll off) die personenauto’s, bestelbusjes, opleggers en tractoren vervoeren; het schip lijkt net een grote parkeergarage. In een later blogje hoop ik op al deze schepen nog terug te komen.

Is het druk op de camperplaats in Tolkamer? Er zijn 15 plaatsen beschikbaar en door de week is er altijd wel plek (weet niet hoe het in de vakanties en met feestdagen is). De haarkleur is grijs (of geverfd grijs) en eigenlijk ben je verplicht een hond bij je te hebben (schijnt een wettelijke verplichting te worden: koop je een camper, moet je ook een hond aanschaffen, maar nu dwaal ik geloof ik af). Bij mooi weer gaan de drankjes (veel witte wijn) en de nootjes naar buiten, de meeste vrouwen zijn verdiept in hun blaadje of e-reader en de mannen kijken over het algemeen (al of niet voorzien van verrekijker) naar de bootjes.

Maar de Rijn bij Tolkamer zal een tijdje moeten wachten. Het volgende projectje komt eraan: de Maas volgen van bron(nen) tot monding. Ben benieuwd.