noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 17 mei 2015

drie rivieren in duitsland


 

Verjaardagen in de familie waren de oorzaak dat we de meivakantie pas op maandag konden laten beginnen. Het oorspronkelijke plan “een rondje IJsselmeer” hebben we omgezet in “drie Duitse rivieren” en ook dat was best gezellig al had het een beetje weg van een "bejaardentochtje".

Maandag 04 mei: naar Königswinter

Het Ruhrgebied op een acceptabele manier doorkruisen kun je eigenlijk alleen via de autosnelwegen. De A3 bracht ons tot aan Bonn en het laatste stukje tot aan het einddoel van deze dag (Königswinter) ging over de A59. We hadden een gratis camperplaats op een parkeerplaats uitgezocht: “Parking du Balancier” (en daar is volgens mij geen woord Duits aan), een kilometer of drie buiten het centrum. Een beetje shabby camperplaats, ingeklemd tussen een verkeersweg en een spoorlijn. De plek werd ook gebruikt als camperstalling van Wohnmobile van de dorpelingen. Daarnaast zorgde de aanwezigheid van een aantal glasbakken voor veel aanloop. Kortom: een geweldige plek voor maar nul euri. Goed te doen voor een overnachting. Tevens een uitstekend uitgangspunt voor een fietstochtje langs de Rijn.

Uiteraard mocht op ons bejaardentochtje de Drachenfels niet ontbreken, het was er een mooie dag voor! Het fijne is dat je niet naar boven hoeft te klimmen: er is een tandradbaantje dat sinds 1883 de 222 meter hoogteverschil op een prettige manier bedwingt. Alleen jammer dat we geen 60 jaar eerder hier waren: toen ging je nog “op stoom” naar boven, in de jaren 50 van de vorige eeuw werd het lijntje geëlektrificeerd. Het vertrek is vanaf de “Drachenfels Tourismus Bahnhof”. Dit dalstation, dat een paar honderd meter buiten het centrum van Königswinter ligt, kreeg zo’n tien jaar geleden een opknapbeurt waardoor het wel praktisch geworden is, maar de oude glorie is een beetje weg: je verwacht toch dat een conducteur met een mooie pet op je kaartje met een tangetje komt knippen en niet dat je een barcode voor een scanner moet houden waarna je een sesam-open-effect krijgt? Maar volgens W. ben ik nu weer aan het mopperen en ga niet met de moderne tijd mee, maar dit terzijde.


Het weer werkte mee, dus boven op de pukkel hadden we een fantastisch uitzicht. Opvallend is dat er hier op de Rijn veel minder goederenvervoer is dan in Tolkamer. Binnenkort maar eens een uitgebreide studie van maken (zal wel te maken hebben met het Ruhrgebied dat we achter ons hebben liggen, maar: wordt vervolgd).


Halverwege de bult ligt Schloss Drachenburg dat stamt uit de tachtiger jaren van de negentiende eeuw. Het is de jongste telg van de Rheinburchten.
 

Bovenop de bult ligt de burgruïne Drachenfels (gebouwd eerste helft van de 12e eeuw en bedoeld om het territorium te verdedigen). In 1634 tijdens de 30-jarige oorlog kon het slot niet goed tegen de kanonnen en begon de aftakeling. In de jaren dertig van de 19e eeuw begon men met werkzaamheden die moesten voorkomen dat de ruïne verder in elkaar stortte en men bouwde meteen maar het eerste Gasthaus. Dat betekent dus dat men nog zo’n 50 jaar naar boven mocht klauteren of een ezeltje of een paard moest gebruiken tot het kabelbaantje er in 1883 kwam. Arme spieren toentertijd en arme spieren van ons, want: waarom zou je met het treintje teruggaan als je ook de steile helling af kunt lopen?

De dag afgesloten met een fietstochtje en een (voor Duitse begrippen) duur terrasje, aber mit “schönes Aussicht”.

V: 51.307; A: 51.484

Dinsdag 05 mei: van Königswinter naar Oberwesel

Het werd deze dag echt een tochtje langs de Rijn. Tot aan Sankt Goarshausen de rechteroever van de Rijn gevolgd (links en rechts is vrij betrekkelijk, maar wordt altijd stroomafwaarts gemeten: dus met de neus naar de zee). Aan de B42 ligt in Braubach nog een mooie camperplaats (schitterend uitzicht op de Rijn). Van Sankt Goarshausen naar Sankt Goar met de pont (wel wat andere prijsjes dan in Nederland, we mochten voor ons bussie en ons tweetjes € 8,40 betalen) en het laatste stukje via de linkeroever naar campingplatz Schönburgblick in Oberwesel. Het leuke is dat er tussen Koblenz en Bingen geen brug over de Rijn te bekennen is; wil je droge voeten houden, moet je de veerboot wel nemen (of op tijd een bruggetje pakken, in dit geval in Koblenz, hetgeen we niet gedaan hebben). Camping Schönburgblick is een goede camping (vooral wanneer je zoals wij eerste rang staat vlak aan de Rijn) en in de ACSI-periodes met je kaartje nog goed te betalen (€ 16,00 all-in). De camping heeft zijn naam te danken aan het uitzicht op de Schönburg, alweer een burchtruïne (deze heeft in 1689 een paar kogeltjes gekregen). Er zijn drie torens blijven staan en daartussen heeft men later wat nieuwbouw geplaatst zodat het dienst kon doen als hotel. Leuk uitgelicht in de late avond.
 

Na het installeren op de camping onmiddellijk de fiets gepakt stroomopwaarts richting Bacharach.
Bij Kaub staat een burchtje midden in het water: Burg Pfalzgrafenstein. Hier werd vanaf het begin van de 14e eeuw tot eind achttiende eeuw tol geheven door de pfalzgraven, zal wel een lucratieve bezigheid geweest zijn, want de burcht is regelmatig uitgebreid. In de buurt van Kaub (dat overigens aan de overkant van het water ligt) vonden we nog een hele aparte gedenksteen. Het blijkt dat generaal Brücher van het Pruisische leger tijdens de jaarwisseling van 1813/1814 hier via pontonbruggen met 80.000 soldaten en 20.000 paarden de Rijn is overgestoken om vervolgens Napoleon een lesje te leren.

Bacharach is een leuk wijnstadje met veel vakwerkhuizen (zoals veel plaatsen en plaatsjes langs de Rijn). Vorig jaar was ik er in mijn eentje en had mijn fototoestel vergeten. Nu de schade ingehaald en onder andere de Marktplatz en een paar “poorten” gefotografeerd.
 
 

Na een korte stop op de camping stroomafwaarts gefietst naar Sankt Goar met als voornaamste doel een blik te werpen op de Loreley. Eigenlijk waren de bakens voor de scheepvaart veel interessanter. In dit stukje Rijn zitten wat nauwe bochten en “verkeersborden” geven aan de stroomopwaarts varende schepen aan of en hoeveel tegenliggers men kan verwachten. Op de terugweg nog even de binnenstad van Oberwesel aangedaan, maar dit voegde na Bacharach niet veel meer toe aan ons beeld van dorpjes en stadjes aan de Rijn.

Een mooi dagje, het weer was daar natuurlijk ook debet aan. Tijdens het rijden liep de buitentemperatuur op tot 24 graden. Wel stond er tijdens het fietsen een straf windje, maar dank zij onze elektrische ondersteuning hebben we die altijd mee.

V: 51.484; A: 51.582

Woensdag 06 mei: van Oberwesel naar Würzburg

Het waren maar een paar honderd kilometer maar als je zoveel mogelijk “snelweg vermijden” wilt rijden, een flinke omleiding tegenkomt en nog vijf kwartier stilstaat vanwege een ongeluk ben je zo zeven uur verder.

Van Oberwesel naar Bingen (Bundesstrasse 9) langs de linker Rijnoever. Daarna een stuk autosnelweg naar Bensheim en vervolgens toeristisch via onder andere de B47 (om de paar honderd meter een producent van grafzerken en ander soortig natuursteenspul) naar Mittelstadt, Miltenberg en Wertheim. Tenslotte via de A3 naar Würzburg en net een paar kilometer voor onze afslag stond het verkeer stil.

 We wilden twee nachten op camping “Kanuclub” gaan staan, maar helaas: vol. Toen maar onze Chang-Chang voorzien van de coördinaten van de camperplaats onder de Friedensbrücke. Eigenlijk een schitterende plek: € 3,00 per nacht, geen voorzieningen. Je bent met een poep en een zucht te voet of met de fiets in de binnenstad van Würzburg, maar dat zat er voor mij niet meer in die dag (wel voor W. trouwens, maar die moet ook trainen voor de Vierdaagse van Nijmegen).

Het weer nog: zonnig, temperatuur oplopend tot 22 graden.

V: 51.582; A: 51.836

Donderdag 07 mei: Würzburg

Omgeven door tientallen campers (groot en klein), een honderdtal auto’s, tientallen bussen (het is officieel een busparkeerplaats) en een kudde zigeuners (met politiebezoek) een hele rustige nacht gehad. Tussen de neus van ons busje en het water van de Main ligt een grasstrook van vier meter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Er komt overigens nog aardig wat goederenverkeer over dit stuk van de Main, ook cruiseschepen en rondvaartboten laten regelmatig zien hoe mooi ze denken te zijn. Een paar honderd meter verder stroomopwaarts ligt één van de vele sluizen van de Main: spectaculair hoe boten hier doorheen gaan met aan beide zijden enkele centimeters speling.


 

 
Vandaag Würzburg bezocht, de stad wordt voor het eerst in 704 in oorkonden genoemd, maar kende daarvoor al eeuwenlang bewoning. Würzburg is een stad van zo’n 125.000 inwoners (waarvan een vijfde student, o.a. aan de universiteit), dit inwoneraantal zou je niet vermoeden als je de binnenstad bezoekt: die is klein en compact. De binnenstad heeft overigens behoorlijk wat te verduren gehad in de Tweede Wereldoorlog: ca. 90 % is toen verwoest. De restauratie heeft tot eind jaren tachtig van de vorige eeuw geduurd.

Vier blikvangers in Würzburg:

·         De (laat-barokke) residentie (1744)

·         Vesting Marienberg (de Marienberg is al bewoond vanaf het einde van de Bronstijd, met de huidige burcht is men rond 1200 beginnen te bouwen en is later regelmatig uitgebreid).

·         De Sint-Kilianusdom (gebouwd vanaf 1040)

·         De Alte Mainbrücke (de eerste brug die op deze plek lag werd gebouwd rond 1120; deze brug werd na 350 jaar vervangen; in de 18e eeuw werd de brug voorzien van 12 heiligenbeelden).

Na het bezoek aan Würzburg hebben we nog een stuk Mainradweg gefietst: 18 km heen, omdraaien in Zellingen en dezelfde weg terug (laat dat stuk wederom 18 km zijn!) en dit alles bij een temperatuur oplopend tot 20 graden, halfbewolkt en vaak “frisjes”.

Vrijdag 08 mei: van Würzburg naar Lahnstein

Een verplaatsingsdag die vooral via de A3 ging. Einddoel Lahnstein, camping Wolfsmühle a/d Lahn (weinig wolf en ook weinig molen overigens). Ook hier weer kregen we een schitterende plek aan het water. Lahnstein bestaat uit twee delen: Oberlahnstein (rechteroever van de Lahn) en Niederlahnstein (linkeroever). Na de Rijn en de Main was dit de derde Duitse rivier van deze reis, qua “beleving” de minst interessante, immers: geen scheepvaart van betekenis, alleen af en toe een klein plezierjachtje.

Het “sportieve” element van de dag bestond uit een fietstochtje (14 km met ondersteuning!) richting Koblenz, daar waar de Lahn in de Rijn stroomt en wat omtrekkende bewegingen.

V:  51.836; A: 52.076

Zaterdag 09 mei: Lahnstein



De voorlaatste vakantiedag stond in het teken van de Lahnradweg. Deze fietstocht van Marburg naar Koblenz is een kleine 200 km lang (je kunt ook vanaf de bron fietsen, dan komt er zo’n 50 km bij). Uiteraard konden we daar in één dag maar een klein stukje van fietsen. De totale tocht is goed te doen, met uitzondering van een aantal kilometers waar géén fietspad langs de Lahn beschikbaar is en je over een drukke verkeersweg een paar zeer venijnige pukkels moet bedwingen (je kunt ook heel ontspannen een stukje per trein afleggen). Wij fietsten van Lahnstein naar Bad Ems, vervolgens naar Nassau en terug naar Koblenz (Deutsches Eck) en het eindpunt:  de camping in NiederLahnstein.

Kaiserbad Ems: De keizerlijke badplaats Bad Ems behoort tot de belangrijkste kuuroorden van Europa. In de 19e eeuw kwamen niet alleen keizers, tsaren en koningen, maar ook kunstenaars en geleerden in groten getale naar het toenmalige 'wereldkuuroord' om hier hun vakantie door te brengen. Enkele bekende namen: Keizer Wilhelm I, tsaar Alexander II (er is zelfs een Russisch-orthodoxe kerk), Richard Wagner, Goethe. De plaats doet “duur” aan, maar dat is “gevoel”.

Dausenau ligt een paar kilometer verwijderd van Bad Ems in de richting van Nassau. Dausenau heeft een middeleeuwse uitstraling: er staat nog een oude stadsmuur langs de Lahn en er zijn een aantal vestingstorens bewaard gebleven. We zijn er een paar jaar geleden op de camping geweest en toen overheerlijk asperges gegeten in het “altes Wirtshaus an der Lahn”, één van de oudste kroegen van Duitsland.

Nassau staat in Nederland bekend als één van de plaatsen waar de roots van onze koningsfamilie liggen. Het is een klein toeristisch plaatsje langs de Lahnradweg. Onze bedoeling was om van hieruit met de trein naar Limburg a/d Lahn te gaan. Het Duitse spoorwegpersoneel gooide door middel van werkonderbrekingen roet in het eten, waardoor de treinen onregelmatig liepen en het de vraag was of we ooit in Nassau terug zouden komen. Dus maar teruggefietst en dan zie je de wereld van de andere kant.

Zondag 10 mei: van Lahnstein via Limburg a/d Lahn naar huis

Een langzaam beginnetje van de dag: de receptie van de camping ging pas om tien uur open, dus in alle rust obbb reisklaar maken, inclusief het vuilwater lozen.


 
Omdat het personeel van de Deutsche Bundesbahn gisteren andere ideeën had over treinvervoer dan de meeste reizigers, moest vandaag Limburg aan de Lahn bezocht worden. Via de B260 langs de Lahn naar Bad Ems en Nassau. In Nassau voldeed een naftapomp aan de door ons gestelde voorwaarde: diesel onder de € 1,20 per liter. Na Nassau via de B417 naar Limburg. We weten nu ook waarom aangeraden wordt een stuk van de Lahnradweg per trein af te leggen: een paar venijnige pukkeltjes kregen we voor de kiezen, gelukkig heeft ons bussie meerdere versnellingen, zodat we na enig zoeken de juiste vonden om boven te komen. Vanaf Lahnstein een mooie route (voor een groot deel onderdeel van de Oranjeroute vanwege de vroegere aanwezigheid van de Oranje-Nassaus in dit gebied). In een zonovergoten Limburg konden we de bus gratis parkeren, net buiten de Altstadt vlak bij de sluis. Je ziet Limburg al van ver liggen, één onderdeel torent boven alles uit: de dom van Limburg, met zijn zeven torens, gelegen op een rots. We hebben al jaren (wanneer we er voor de zoveelste keer weer eens langsreden) gezegd: “dat schreeuwt om een bezoekje”, dus eens moest het ervan komen. Met de bouw van de kerk werd in 1190 begonnen, dus met recht een oud kerkje. De oude stadskern werd in de Tweede Wereldoorlog gespaard. Een storm (op het juiste moment) zorgde ervoor dat de gedropte bommen in de velden buiten de bebouwde kom terecht kwamen. Daarom treffen we in de Altstadt nog veel oude vakwerkhuizen, steegjes en pleintjes aan. De brug over de Lahn (met de nog steeds bestaande toren) zorgde lang voor de nodige tolgelden. Limburg lag aan de handelsweg Keulen – Frankfurt en de Fahrgasse (het straatje over de brug) in Limburg was de A3 van de Middeleeuwen. Er wordt wel eens gezegd dat in deze regio alle wegen naar Limburg leidden.

Van Limburg naar Nederland volg je de A3 (cruise control aan, twee wijsvingers aan het stuur, de blik op oneindig) en een paar uur later zit je bij afslag Hamminkeln.

We hebben het deze week getroffen met het weer. Opvallende feiten: 98 % van de fietsen van de toeristen wordt elektrisch ondersteund en met onze aanwezigheid brachten we de gemiddelde leeftijd met minstens 10 jaar omlaag.

V: 52.076; A: 52.375.