noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 25 maart 2021

door nederland zonder snelwegen

donderdag 25 maart: @ nunspeet


Teveel opties, ik kan dat niet zo goed handelen. Normaal is er dan een W die de knoop doorhakt. Vandaag moest ik het zelf doen. Genoeg Baarlo gezien, dus verder maar waarheen? Fietsen is er niet meer bij, want een vrijwel lege accu en de lader ligt @home. Wandelen door een stad is dan het alternatief, maar heeft niet mijn eerste voorkeur. Bootjes kijken in een jachthaven kan heel leuk zijn, maar de meeste plekken gaan pas per 1 april open of denken dat het geld uit mijn zwembad klotst. Weersverwachting erbij (verwachting! Voorspellen doe je met een glazen bol). Het wordt Nederland zonder snelwegen, een ritje van Limburg naar het noorden van de Veluwe. 168 kilometer in 3:26 uur. Je moet in Nederland aardig wat capriolen uithalen wil je niet op een snelweg terecht komen, ik heb het gemerkt. Maar is het niet Loesje die sprak “de wereld is te rond om stil in een hoekje te zitten”?

Even wat elementaire attributen aanvullen bij de Aldi in Baarlo. Fijn zo’n winkel buiten de bebouwde kom met een parkeerplaats waar je de camper goed kwijt kunt. Het wordt de komende dagen variaties op bami, vooropgesteld dat je daarin geïnteresseerd bent. Weggespoeld met een Kaapse Pracht, zo’n lekkere volle rode.

Een flink deel van de route liep over de N277. De weg (een vrij lange noord-zuidroute) begon voor mij net ten zuiden van de Aldi bij Baarlo en ging van rotonde naar rotonde. Er zijn niet veel plaatsen die op de route liggen: de N277 is een relatief nieuwe weg die ze om de bebouwingen hebben aangelegd (de weg werd gebouwd in het kader van de ontginning van de Peel, ergens tussen 1924 en 1940; de rotondes hebben ze later geknutseld). Eigenlijk kwam ik alleen door de bebouwde kom van Ysselsteyn en Elsendorp. In de verte zag ik het plaatsje Zeeland liggen en kon ook de verkeerstoren van luchtmachtbasis Volkel spotten. Bij Reek mocht ik de N277 achter me laten en werd vervolgens door Grave, Nijmegen en Arnhem gestuurd. Hogekunstnavigatiewerk, want snelwegvermijdend. Ik heb het geweten.

Het oversteken van de Veluwe ging vooral over de N310 via Otterlo, Harskamp, Uddel en Elspeet. Fijn, rustig weggetje door een bosrijke omgeving. Alleen de regen werd niet in de vakantiefolder genoemd.

Camperplaats de Zwaan is er eentje van het clubje BijOns, dus je weet van tevoren al dat het wel goed komt, want van alle gemakken voorzien. En dat voor € 14,00 per nacht all-in (voor één persoon, met zijn tweetjes is het een Euro duurder). Het enige nadeel is dat het midden op het platteland ligt en je wel een fiets of zoiets nodig hebt om je te verplaatsen. Ja, ik weet het, maar ik heb het niet gemist. Een halve huttendag met een snorrend kacheltje is ook lekker.


V: 156.033; A: 156.201
Rijtemperatuur: teruglopend van 13 naar 10 graden; ja: noordwaarts.