noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 5 maart 2015

Februaritripje 2015: Tolkamer en Delft/Rotterdam


Even een koude douche. De startaccu was leeggeraakt in de stalling. Natuurlijk een beetje dom: er zitten wat sluipverbruikers in de bus. Voor de volgende stallingsperiode toch maar maatregelen treffen: afkoppelen of een druppellader of zo. Weer wat om de komende maanden uit te zoeken. Een paar noodzakelijke ritjes gemaakt om de accu goed op te laden (en vooral ook omdat het geinig is om een eindje te rijden).
Zaterdag 14 februari

W. heeft vakantie, dus een uitstekend moment om eens te experimenteren met OBBB in de “winter”. Gasbussen weer aangesloten (moeten er voor de stalling uit: pokkenwerk!) Op naar de Europakade in Tolkamer: een cadeautje deze dag, namelijk stralend weer, al staat er wel een akelig koud windje. Maar zoals bekend: er bestaat geen slecht weer, alleen maar slechte kleding. Lunzen in Tolkamer en daarna een eindje gefietst. In Elten kwamen we midden in het kindercarnaval terecht. Het laatste stuk op de Rijndijk bij Spijk hadden we de zon voor en de wind achter (en dan nog met trapondersteuning): zo hoort fietsen te zijn! Daarna (inmiddels half vijf) de kachel aan en werd het erg behaaglijk in de camper. Het was erg druk met de boten op de Rijn. Overigens ook met ook de campers: er was nog één plekje vrij ’s avonds.

V: 44.586; A: 44.640

Zondag 15 februari
Tien uur geslapen deze nacht. De kachel op standje één laten staan, dus het was vanmorgen om acht uur een “behaaglijke” tien graden. Wel veel condens op het voorraam, dat wordt een trekkertje aanschaffen. Poppie kon het aardig volhouden in haar nestje, dus het duurde even voor we het ontbijt achter de kiezen hadden en “en route” waren. Toch wel weer even aan de vertrekroutine wennen: er stond een keukenlade open, dus een paar honderd meter moest dat probleem eerst verholpen worden. Goed: beter een keukenlade die kleppert dan de inhoud van een koelkast die door de bus lazert.

Na het pontje van Pannerden over het Pannerdens Kanaal (is dat niet gewoon de IJssel?) de A15 op en via Rotterdam naar de Abtwoudse Hoeve in Delft, waar we een warm welkom kregen van John en ons mochten installeren op onze “vaste plek” op de Schinkel. Beetje ver lopen naar de sanitaire voorzieningen omdat er ’s winters maar één toiletgebouw open is. Nog anderhalve bus gas, deze week maar eens kijken wat het verbruik “in de winter” is. ’s Middags een fietstochtje naar Delft voor een diepte-investering: wc-blokjes (twee keer € 1,00) en een raamtrekkertje (€ 0,99). Toeristisch terug.

V: 44.640; A: 44.785

 
 
Maandag 16 t/m vrijdag 20 februari

Onze tweewekelijkse oppasdag op kleinzoon Q. in Delfgauw is in verband met “mantelzorgomstandigheden” uitgelopen tot een weekje. Niet alleen oppassen en koken maar ook nog veel vrije momenten. Lekker weer, wel koud, maar goed om te fietsen.

 
 
 
 
 
 
 
 
Op donderdag een uitje naar Rotterdam: het is wel opvallend dat we veel buitenlandse steden door en door kennen en maar een oppervlakkige weet hebben van bijvoorbeeld Rotterdam. Tijd om deze dag het nieuwe Centraal Station en de markthal op het Blaak te bewonderen. Gelukkig stopt buslijn 40 van Delft naar Rotterdam Centraal bijna voor de camping. Wordt tramlijn 19 van Delft naar de TU ooit doorgetrokken naar Rotterdam?

Weinig weet, dat is het. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Rotterdam pas vanaf 1953 een soort Centraal Station had, tot die tijd eindigden en begonnen de lijnen op een viertal stations buiten het centrum. Het nieuwe station (geopend in 2014) hadden we al wel een paar keer in allerlei stadia van opbouw gezien maar nog nooit “echt af”. Mooi staaltje werk.

Zo wist ik wel dat er in Rotterdam sprake was van de bouw van een markthal, maar niet dat het zo’n enorme kolos was geworden. Prachtig overigens dat dak. Natuurlijk op de Blaak ook nog even de kubuswoningen bewonderd en na de koopboog moesten we natuurlijk ook even naar de koopgoot.

Retour thuis met kilometerstand 44.960.

De halve bus gas was donderdagmorgen “aan zijn einde”.