Even een koude douche. De startaccu was leeggeraakt in de
stalling. Natuurlijk een beetje dom: er zitten wat sluipverbruikers in de bus.
Voor de volgende stallingsperiode toch maar maatregelen treffen: afkoppelen of
een druppellader of zo. Weer wat om de komende maanden uit te zoeken. Een paar noodzakelijke
ritjes gemaakt om de accu goed op te laden (en vooral ook omdat het geinig is
om een eindje te rijden).
Zaterdag 14 februari
W. heeft vakantie, dus een uitstekend moment om eens te
experimenteren met OBBB in de “winter”. Gasbussen weer aangesloten (moeten er voor
de stalling uit: pokkenwerk!) Op naar de Europakade in Tolkamer: een cadeautje
deze dag, namelijk stralend weer, al staat er wel een akelig koud windje. Maar
zoals bekend: er bestaat geen slecht weer, alleen maar slechte kleding. Lunzen
in Tolkamer en daarna een eindje gefietst. In Elten kwamen we midden in het
kindercarnaval terecht. Het laatste stuk op de Rijndijk bij Spijk hadden we de
zon voor en de wind achter (en dan nog met trapondersteuning): zo hoort fietsen
te zijn! Daarna (inmiddels half vijf) de kachel aan en werd het erg behaaglijk
in de camper. Het was erg druk met de boten op de Rijn. Overigens ook met ook de
campers: er was nog één plekje vrij ’s avonds.
V: 44.586; A: 44.640
Zondag 15 februari
Tien uur geslapen deze nacht. De kachel op standje één laten
staan, dus het was vanmorgen om acht uur een “behaaglijke” tien graden. Wel
veel condens op het voorraam, dat wordt een trekkertje aanschaffen. Poppie kon
het aardig volhouden in haar nestje, dus het duurde even voor we het ontbijt
achter de kiezen hadden en “en route” waren. Toch wel weer even aan de
vertrekroutine wennen: er stond een keukenlade open, dus een paar honderd meter
moest dat probleem eerst verholpen worden. Goed: beter een keukenlade die
kleppert dan de inhoud van een koelkast die door de bus lazert.
Na het pontje van Pannerden over het Pannerdens Kanaal (is
dat niet gewoon de IJssel?) de A15 op en via Rotterdam naar de Abtwoudse Hoeve
in Delft, waar we een warm welkom kregen van John en ons mochten installeren op
onze “vaste plek” op de Schinkel. Beetje ver lopen naar de sanitaire
voorzieningen omdat er ’s winters maar één toiletgebouw open is. Nog anderhalve
bus gas, deze week maar eens kijken wat het verbruik “in de winter” is. ’s
Middags een fietstochtje naar Delft voor een diepte-investering: wc-blokjes
(twee keer € 1,00) en een raamtrekkertje (€ 0,99). Toeristisch terug.
V: 44.640; A: 44.785
Maandag 16 t/m
vrijdag 20 februari
Onze tweewekelijkse oppasdag op kleinzoon Q. in Delfgauw is
in verband met “mantelzorgomstandigheden” uitgelopen tot een weekje. Niet
alleen oppassen en koken maar ook nog veel vrije momenten. Lekker weer, wel
koud, maar goed om te fietsen.
Op donderdag een uitje naar Rotterdam: het is wel opvallend
dat we veel buitenlandse steden door en door kennen en maar een oppervlakkige
weet hebben van bijvoorbeeld Rotterdam. Tijd om deze dag het nieuwe Centraal
Station en de markthal op het Blaak te bewonderen. Gelukkig stopt buslijn 40
van Delft naar Rotterdam Centraal bijna voor de camping. Wordt tramlijn 19 van Delft
naar de TU ooit doorgetrokken naar Rotterdam?
Weinig weet, dat is het. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat
Rotterdam pas vanaf 1953 een soort Centraal Station had, tot die tijd eindigden
en begonnen de lijnen op een viertal stations buiten het centrum. Het nieuwe station
(geopend in 2014) hadden we al wel een paar keer in allerlei stadia van opbouw gezien
maar nog nooit “echt af”. Mooi staaltje werk.
Zo wist ik wel dat er in Rotterdam sprake was van de bouw
van een markthal, maar niet dat het zo’n enorme kolos was geworden. Prachtig
overigens dat dak. Natuurlijk op de Blaak ook nog even de kubuswoningen
bewonderd en na de koopboog moesten we natuurlijk ook even naar de koopgoot.
Retour thuis met kilometerstand 44.960.
De halve bus gas was donderdagmorgen “aan zijn einde”.