noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 5 maart 2015

epiloog najaarsreis 2014


De 64 tulpen konden niet in één vaas, alweer een jaartje ouder en tijd om nieuwe plannen te maken. Overigens: rozen worden in die aantallen waarschijnlijk te begrotelijk en ik moest het doen met één grote kaars op de verjaardagstaart, maar ik dwaal af. Voor we aan de nieuwe plannen beginnen moet er allereerst nog een belofte ingevuld worden: een terugblik op de najaarsreis van 2014. Bij dezen (moet inderdaad met een N beste oud-collega’s!)

 
 
Bijna 7650 kilometers heeft obbb achter de kiezen in ongeveer zes weken tijd. Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Spanje, Frankrijk en tenslotte België. W. was er tweeëneenhalve week bij, heel gezellig. Op gepaste wijze mijn pensioen ingeluid. En wat hebben we hiervan geleerd juffrouw Stemband? Allereerst dat mijn Miep-Miep volstrekt onbetrouwbaar was: als ik naar het mens geluisterd had, lag ik nu ergens neergestort op een snelweg omdat ik op een viaduct van haar links af moest slaan dwars door de vangrail. Ook was het volgens haar mogelijk om ergens in de bergen de veerboot te nemen. Ik noem maar een tweetal voorbeelden. Het schatje had er overigens geen schuld aan, want ze was al een paar jaar niet voorzien van een update. De oplossing: een Chang-Chang, het Chinese evenbeeld van de Nederlandse wondertjes der techniek, maar dan tegen afbraakprijzen (inclusief verzendkosten onder de honderd pietermannen). 7-Inch trucknavigatie die rekening houdt met hoogte, breedte en lengte. Het draait allemaal onder Primo op Windows CE. In het begin communiceerde het apparaat met de Nederlandse Marijke, maar die zei te weinig en vooral te laat. 100 Meter voor een afslag vertellen dat je naar links of rechts moet vind ik niet alles wanneer je met 80 kilometer per uur de weg onveilig maakt. Ik las op camperforum dat Vlaamse Sonja het een stuk beter deed en inderdaad (alleen overdrijft ze een beetje door alles een keer of drie te vertellen. Maar: ook dat went.)

Ten tweede: moeilijkheden met de telefoon. Het kreng wilde geen buitenlandse provider roamen (heet toch zo?). Vandaar dat ik in het eerste deel van de reis aangewezen was op campings met wifi om het contact met het thuisfront te onderhouden: er “huppelen” nog vier oudjes van rond de 90 rond en de man met de zeis kan onverwacht in Isfahan staan. Gedurende het tweede en derde deel was er de telefoon van W. Oorzaak van het telefoonprobleem: een defecte SIM-kaart, snel en gratis verholpen eenmaal terug in Nederland.

Ten derde: je sleept veel te veel mee op zo’n reis. Qua kleding kun je het niet voorkomen, immers: je weet niet wat de weergoden voor je in petto hebben. Wel heb ik 80% van de etenswaren ongebruikt de hele reis meegezeuld. En dan maar bang zijn dat je over het maximum toelaatbare gewicht heen komt. Een beetje reservevoer is oké, maar je kunt overdrijven. Dus een volgende reis alleen wat koffie mee.

Het meest is me echter opgevallen het verschil tussen de werkwoorden Zijn en Doen. W. heeft meer op met Doen (tenminste na half elf ’s ochtends), ik ben meer een Zijn-type: er gewoon Zijn (een beetje rommelen, koken, rondhangen) is genoeg en wanneer er wat gedaan moet worden moet het werkwoord Doen voorafgegaan worden door Niks of wanneer dat niet mogelijk is door Zo Weinig Mogelijk. Na 41 jaar echtelijke jaren en één jaar in zonde doorgebracht te hebben was dat al wel redelijk duidelijk, maar op zo’n reis Met en Zonder elkaar komt het zeer nadrukkelijk naar voren.

En dan de categorie Gemist en/of Vergeten. Eigenlijk maar één ding: een citruspersje. In Spanje en Portugal gooien ze je dood met lekkere sinaasappelen en dat voor een zeer laag prijsje (als je tenminste een beetje uitkijkt). Met een persje zijn die dingen gemakkelijk vloeibaar te maken. Dan het aanvullende vermaak: op alle camperplekken en campings zie je al heel vroeg op de dag de deuren dicht en de schotels omhoog gaan. Tot heden toe heb ik een tv niet gemist. Misschien wordt het anders als we in de toekomst wat vaker en langer op reis gaan. Misschien ter overbrugging iets met een DVD-spelertje of zo. TV op het tablet zie ik zo één-twee-drie niet gebeuren. Er zijn nog maar weinig campings waar gratis of betaalbare WIFI aangeboden wordt en dan nog houdt het vaak op met wat mailen en eenvoudig surfen en skypen.

En dan OBBB (opa Berry’s Blauwe Busje), door moppie ook genoemd OBBS (opa Berry’s Blauwe Schatje). Glansrijk de reis doorstaan. Nu hadden we voor de reis al gezorgd dat er 8.000 km meer op de teller stond dan toen we dinges aanschaften, dus er was al sprake van “enige ervaring”. Geen bijzonderheden te melden, heeft zich goed gedragen. Het is natuurlijk wel een groot verschil of je met 130 pk de bult bedwingt of (zoals ons groene monster) met 178 pk en dan nog een duizend kilo minder gewicht. Overigens hangt in OBBB een tekening van het groene klotenbusje, een paar jaar geleden door schoonzus S. gemaakt. Het groene gevaar zal nu wel ergens in Polen rondrijden.

Ook heb ik nog nooit uitgeprobeerd hoe lang ik met mijn zonnepaneeltje zelfvoorzienend kan zijn, heb altijd na twee dagen wel de kriebels gekregen om en route te gaan. Overigens wordt er niet zoveel stroom verbruikt: een beetje lampjes, wat voor de waterpomp en een ietsjepietsje voor de regelpanelen, daarmee houdt het ook wel op. De vele opladers die we bij ons hebben worden alleen gebruikt op campings, wanneer we aan de paal hangen. De omvormer heb ik tot heden toe alleen tijdens het rijden gebruikt.

Tijdens de reis heb ik een halve bus gas (de helft van 11 kilo) verbruikt om praktisch elke dag te koken, de boiler te gebruiken en een aantal dagen voor de koelkast. De verwarming heeft deze weken niet gebrand. Op campings stond de koelkast aan de paal.

Tja en toen schoonmaken van buiten en van binnen en de stalling in, tot? Het voorjaar zal wel weer vroeg beginnen.