noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 11 maart 2015

fallas valencia 2


 
 Vrijdag 06 maart

Dit was een dag zoals elke dag zou moeten zijn, weliswaar een koud begin (-3 graden om acht uur buiten). Ondanks dat het zoemertje zachtjes op de achtergrond wat hete lucht had geproduceerd was de temperatuur binnen gezakt tot 8 graden). Het zal ongetwijfeld de komende dagen beter worden! Wel even schrikken toen ik tijdens de koffie de navigatie aan het instellen was: de sigarettenaansluiting van Chang knalde uit elkaar en was niet meer te herstellen (heb je met dat goedkope plastic). Och, met een kabeltje van het schoonmaakapparaat van mijn gehoortoestel gekoppeld aan de usb-poort van mijn tablet kreeg Chang een bypass en deed verder uitstekend zijn werk. Gelukkig dat we tegenwoordig beschikken over allerlei kabeltjes en opladers en dat sommige dingen ook nog uitwisselbaar zijn.

Strakblauw was het, de hele dag. Binnendoor naar de A75 net onder Clermont-Ferrand en toen de mooiste snelweg die ik ken afgereden, dwars door de Auvergne met elk ogenblik een ander uitzicht.

Een stop bij het Viaduc de Garabit. Dit viaduct (een spoorboogbrug) dateert uit de jaren 80 van de negentiende eeuw en is ontworpen door Eiffel (ja die van het torentje). De brug moest van gietijzer gebouwd worden, omdat er door de hier vaak aanwezige mistral geen beton gebruikt kon worden.

De A75 is geheel tolvrij, met uitzondering van het Viaduct van Millau over de Tarn; dacht dat het zo’n € 13,00 kostte met een campertje. Een volgende stop bij de Aire de Millau. Volgens mij zijn we er nooit eerder gestopt. Het viaduct is gereed gekomen in 2004 en is momenteel de hoogste brug (constructiehoogte) ter wereld. De bouwers mogen 75 jaar lang het viaduct exploiteren en ik neem aan dat ze wel uit de kosten komen.

Op naar Narbonne. Vanaf Beziers op de parallelweg (D6009), de oude N9: Pyrejongens vooruit, zee links en aan weerskanten van de weg de fruitbomen in bloei (zou het hier niet meer vriezen? We merken het vannacht wel). De buitentemperatuur tijdens het rijden oplopend tot een kleine 20 graden. De korte rokjes stonden weer op de bus te wachten (sommigen hadden zelfs een stoeltje meegenomen om het lange wachten te veraangenamen): we gaan immers weer richting Spanje; deze observatie is eigenlijk geheel niet relevant voor de rest van het verhaal.

De route die ik gereden heb kun je met een gerust hart het Nomadenpad noemen: erg veel campers op weg van Z naar N. Het schiet lekker op en op het stukje bij Millau na is het geheel tolvrij (en dat stukje kun je nog omrijden door het dal). Ik mag niets zeggen, rij namelijk ook tolvrij, maar dan van N naar Z.

Doorgangscamping in Salses gepakt. Salses ligt een km of tien voor Perpignan: autosnelweg en het spoor naast de deur, maar met de gehoorapparaten uit merk je er niets van.

V: 46.472; A: 46.917

Zaterdag 07 maart

Op naar Spanje: de Pyrejongens met de poedersuiker op hun kopjes eerst pal in het blikveld. Weer die uitbundige “kermis” bij de grensovergang rond Le Perthus. De diesel is nu niet meer noemenswaardig goedkoper in Spanje. Via Figueres en Gerona; dan de C25 naar Vic en vervolgens op de C14 naar het zuiden richting Reus. Volgens de kaart bijna allemaal groene route en dat was hij: bomen en bulten! Het wordt na een uurtje wel eentonig, maar de Spanjolen hebben de wegen goed voor elkaar. Opvallend is alleen dat er op grote stukken géén parkeerplaatsen zijn en dat je voor tankstations naar de lokale dorpjes verwezen wordt.

Het werd een echte Spaanse camping in Mont-roig del Camp: camping Miramar. Het uitzicht was gewoon geweldig: eerste rij met blik op zee. Tijd voor een beetje rust, even gewoon Zijn en de zon speelde daar een heel belangrijke rol in.

V: 46.917; A: 47.324

 
 
 
 
Zondag 08 maart

Het is vanuit de camping een kilometer of twee fietsen naar het dorp, waar de supermarkten niet allemaal geopend zijn, maar er wel eentje een brood voor mij had. Valt niet veel te beleven in dit gat, behalve natuurlijk het strand en de eettentjes. Om 11 uur ’s morgens zaten de meeste terrasjes (in de zon) al vol. Je kunt er ook niet echt een fietstochtje maken, tenzij je van een drukke verkeersweg houdt of de uitgestorven dorpsstraatjes wilt bekijken. Het leven speelt zich af aan weerszijden van de N340.

Het sanitair op deze camping is overigens ronduit smerig. De douches zijn erg primitief met plastic gordijntjes en haken om je kleren op te hangen ontbreken. Gelukkig was het water warm. De helft van de toiletdeuren kan niet op slot en de afwasbakken zijn in maanden niet schoongemaakt. Ik ben goed in het opsparen van vuile vaat, dus dat komt wel een keer goed. Maar eens een leuke recensie schrijven op de Acsi-site.

In de middag liep de camping leeg: de Spaanse gasten moesten natuurlijk weer naar huis. Stond in mijn eentje op de toerplekken.

Maandag 09 maart

Bewolkt en frisjes. Volgens Eltiempo.es schijnt meer naar het zuiden het zonnetje, dus het besluit is snel genomen: en route. Dan maar een dag eerder dan begroot in Valencia aankomen. Het wordt een routecombinatie van allereerst de N340 en A7 langs de Ebrodelta. Na de Ebrodelta de eerste sinaasappelboompjes, daar doen we het allemaal voor. Daarna iets verder van de kust af de CV10, voor een groot gedeelte vierbaansweg. Om 11 uur ’s ochtends een groots opgezette alcoholcontrole, toeristen mochten gewoon doorrijden.

Laatste stukje kruip-door-sluip-door naar Bétera, waar Roosje van Valencia Camper Park me als een oude bekende begroette. Wel twee Euro duurder geworden sinds oktober. In het zonnetje met een biertje en een siësta. Het is hier goed Zijn. Na het eten de uitgebreide afwas maar eens gedaan.

V: 47.324; A: 47.562

Dinsdag 10 maart

 Dankzij een uitstekende internetverbinding (in ieder geval overdag) begonnen met het acht-uur-journaal van maandag, gevolgd door Nieuwsuur; zo blijven we een beetje op de hoogte met het Nederlandse gebeuren. De bakker komt niet meer voorrijden, maar vanaf 09.00 uur is er brood te krijgen in het restaurant. Tegen 11.00 uur maar eens met de metro naar Valencia, maar net gemist en dus moeten wachten tot 11.55 uur. Op dit moment van de dag gaat er maar één trein per 50 minuten of zo. Och: wachten hoeft ook geen ramp te zijn in het zonnetje.

Feest in Valencia, terwijl de eigenlijke Fallasfeesten nog moeten beginnen. Het werd voller en voller voor het gemeentehuis op het Plaça de l’Ajuntament/ Plaza del Ayuntamiento. Om tien voor twee knalde het lied Valencia door de luidsprekers (en dan niet de Nederlandse versie met “waar de sinaasappels groeien in de bloedhete zon”, maar ik neem aan de originele Spaanse versie) en om twee uur knalde het vuurwerk los. Geen siervuurwerk zoals we dat in Nederland gewend zijn, maar knalvuurwerk (buskruit?): steeds harder en harder, zodat de vullingen bijna uit je kiezen knalden. Het schijnt de Mascletà te heten en vindt van 1 tot 19 maart dagelijks plaats. Het zijn rare jongens die Valencianen.

De Fallas is eigenlijk het feest van het begin van de lente en vindt zijn oorsprong in het verbranden van de houten planken met kaarsenvet waar in de wintermaanden (in de donkere dagen) bij gewerkt moest worden. In latere jaren is dit feest uitgegroeid tot het verbranden van grote sculpturen van papier-maché, hout, piepschuim. Ik zag er vandaag een paar “in aanbouw”. Dat verbranden heet de Cremà (nacht van de 19e  op 20e maart) en je raadt nooit wie de hoofdsponsor is van de Cremà! Amstel.es!

De laatste twee foto's geven de lucht aan tijdens de eerste knallen en na het laatste "schot".
Het was één groot feest vandaag in Valencia, alleen: druk, drukker, drukst. Dus op tijd weer met de (overvolle) metro terug om nog wat quality time te hebben in het zonnetje.

Woensdag 11 maart

Een dagje niksen, of eigenlijk: hard werken. Om tien uur hing de was al aan het rekje en had ik het journaal, Nieuwsuur en twee gebakken eieren al achter de kiezen. Tijd voor het bloggebeuren, beetje poetsen en op de fiets naar Bétera om boodschappen te doen bij de supermercado.  En oeps: fiets ik me daar toch buiten de bebouwde kom zonder helm op, terwijl dat officieel verplicht is. Heb er gewoon niet aan gedacht. Maar gelukkig: drie politie-auto’s tegengekomen en geen enkele is gestopt voor de rare buitenlandse toerist op zijn elektrische vouwfietsje.

Men begint op een groot aantal plaatsen pionnetjes te plaatsen: gereserveerde plekken voor de Fallasweek, het zal ongetwijfeld erg druk worden. Op pionnenplekken mag nu nog maar voor één of twee dagen of helemaal niet gestaan worden. Er zijn nog een aantal plekken in de low-cost-zône buiten de poort.