noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 5 maart 2020

schijtende reigers en krijsende meeuwen 

Zo, deze winter - die eigenlijk geen winter genoemd mag worden – zit er ook weer op. Tenminste als je af mag gaan op de Lichtenvoordse IJsbaanvereniging die inmiddels het water van haar baantje heeft laten weglopen. Volgens mij is er geen enkele vorm van ijsvorming geweest de afgelopen maanden. 

Puzzel is inmiddels van stal en heeft haar eerste tochtje van dit jaar (bijna) achter de kiezen. Lag er gisteren vroeg in, dus vanmorgen ook vroeg er weer uit. De zon moet nog wakker worden, vooropgesteld dat ze zich laat zien vandaag en met een grote bak sterke koffie probeer ik me op een enigszins acceptabel dagpeil te brengen. Als de koffie daar beland is waar het zijn heilzame werk moet doen wordt het tijd om te schrijven. “Ik hou van schrijven in de ochtend, als de dag nog schoon is”. Aan de aanhalingstekens kun je zien dat de uitdrukking niet van mij is. Zag hem in de Gelderlander een paar weken geleden in een stukje van Thomas Verbogt. En ja, vaste en minder vaste lezers, ook dit jaar zal ik tijdens het reizen proberen in een stukje de dag na te mijmeren. Bedenk bij het lezen van mijn stukjes dan wel dat ook irrelevante kennis waardevol kan zijn. Bijvoorbeeld een cryptogram dat ik onlangs onder ogen kreeg: woord van 12 letters zonder klinkers. Anwoord aan het eind van dit dagverslag. 

De kachel snort op 21, een volmaakte stilte om me heen (maar dat komt ook omdat ik geen gehoorapparaat in heb), dus laat de eerste woorden maar komen. Ook als niemand mijn verslagen leest heb ik altijd nog wat om na te genieten als ik in het bejaardentehuis zit, samen met mijn fotojaarboeken. 

maandag 2 maart: @ den helder 

Op naar Den Helder om eindelijk eens het Marine Museum te bezoeken (morgen dan want een zichzelf respecterend museum hoort op maandag de deuren gesloten te houden). Op aanraden van mijn achterblijvende wederhelft (want andere verplichtingen) wel via een “mooie” route, dus over de dijk van Lelystad naar Enkhuizen – ook bekend onder de namen Houtribdijk en Markerwaarddijk. Kleinzoon Q die, net als zijn grootvader, een fascinatie heeft voor wegnummers noemt deze weg eenvoudig de N307, een 26 kilometer lange dam waarvan het laatste gaatje gedicht werd in 1975 en oorspronkelijk aangelegd ten behoeve van de inpoldering van de Markerwaard. Deze IJsselmeerpolder is er nooit gekomen, in 2003 is besloten om definitief van de aanleg af te zien. Het resultaat? Het Markermeer, volgens deskundigen een “dode bak water” dat langzaam dichtslibt. Men probeert er wat aan te doen, onder meer door de aanleg van de Marker Wadden, maar hierover een andere keer meer. De foto van de Houtribdijk is geleend.


De N307 vormt de scheiding tussen het Markermeer en het IJsselmeer. Om van de ene waterplas in de andere te komen moeten schepen gebruik maken van sluizen. Laat nu één zo’n sluis een hele bijzondere zijn: het naviduct Krabbengat bij Enkhuizen. Het is een aquaduct waarbij zich in de waterloop een schutsluis bevindt. De weg gaat dus letterlijk onder de sluis door. Wist het niet, weer wat geleerd. Ook onderstaande foto's zijn geleend.



Camperplaats Willemsoord, mooie plek pal naast het Marine Museum. De regen tikt op het dak en tegen de ramen. Ik lees wat, sluit de ogen een tijdje en verder doe ik waarvoor ik hier ben: niets dus. Om het verschil in beleving duidelijk te maken twee foto’s: eentje van maandag en eentje van dinsdag. 



V: 146.952; A:147.194 
Temperatuur: rond de 6 graden; druilerig weer 
Antwoord cryptogram: “zandweggetje” 

dinsdag 3 maart: @ den helder 

De Gelderlander heeft een paar keer per week een cryptofilipine waar dan uiteindelijk een spreuk uit komt rollen. Op 27 februari was het een citaat van Seneca: “Velen zijn reeds dood voordat ze beginnen te leven”. Gelukkig kwam ik heelhuids onder de lapjes vandaan om aan de uitvoering van een andere spreuk te beginnen: “Elke nieuwe dag is een leeg blad in je boek, maak er een mooi verhaal van”. Inderdaad, het begint een wat zweefteverig geheel te worden. Overigens niet zo erg als wat ik in een camperblog tegenkwam deze winter: 

“Er zaten meer weerstanden in mijn koppie en dat had invloed op mijn lijf, wat weer pijn begon te doen en de nachtrust verstoorde. Ik kon de oefeningen uit AnderLevenTraining oppakken en daarmee weer de opwaartse lijn inzetten. Mijn verzet tegen sommige mensen en ervaringen in het leven veroorzaakt pijn, letterlijk en figuurlijk. Stoppen met die weerstand, dat is het ontwikkelingsproces…. Laat dit nu precies zijn waar zelfrealisatie om draait!” 

Mijn zelfrealisatie bestond deze ochtend uit een bak koffie en een zondagontbijtje op de dinsdag, want: gebakken eieren en was dus een stuk aardser van aard. Na de verplichte nummertjes (de dagelijkse Sudoku, de Solitairuitdaging en de spellingsquiz – van het niveau weifel je of twijfel je?) kon ik me opmaken voor een bezoek aan het Marine Museum. Geen kip te bekennen deze week (geen vakantie en de onderzeeër was wegens onderhoud gesloten), dus op mijn dooie gemakkie eerst een studie gemaakt van de geschiedenis van de Nederlandse Marine (veel schilderijen en schepen-op-schaal) en later in het tweede gebouw een overzicht van de geschiedenis van de werf. Je bent zo een paar uur verder. Lang leve de museumkaart.




Een wandeling over Willemsoord maakte het bezoek aan Den Helder af en omdat de zon vond dat ze zich genoeg van haar beste kant had laten zien en overging in vloeibare vorm heb ik de rest van de dag in mijn blikken blokhut doorgebracht, waar – eenmaal de oren uit – de oogleden een andere positie gingen innemen en tussen de laatste regentik op het dak en de eerstvolgende die ik hoorde zo maar twee uur tijdsverschil zat. Hoezo een slot op de activiteitsspieren? 

Temperatuur: rond de 6 graden; eerst zon, later regelmatig een buitje 

woensdag 4 maart: afsluitdijk, paterswoldse meer en bentelo 

Appje van mijn wederhelft: ga eens kijken hoe de camperplaats aan het Paterswoldse Meer eruit ziet. Tuurlijk doen we dat, maar eerst de Afsluitdijk over. Wel langzaam aan (want matrixborden) over de 32 kilometer lange dijk die in 1932 gereed kwam. Nu is er sinds dat jaar wel het nodige veranderd, niet alleen aan de dijk en de weg, maar de laatste jaren wordt het heftiger: de zeespiegel stijgt en de bodem daalt. Om ervoor te zorgen dat we in ons land droge voeten houden moet de Afsluitdijk flink op de schop. Met 75.000 speciale blokken van zo’n 6.500 kg elk wordt de dijk verhoogd, er wordt een nieuwe asfaltlaag aangebracht, er komt een vismigratierivier bij Kornwerderzand, betere sluizen en een fiets- en wandelpad met zicht op de Waddenzee. Op naar de Nieuwe Afsluitdijk.

Er wordt dus veel geknutseld aan de dijk (vanaf 2019 tot pak hem beet 2023). Een van de gevolgen is wel dat het fietspad over de dijk is afgesloten. Geen nood: Arriva zet speciale fietsbussen in om je van Kornwerderzand naar Den Oever (of andersom) te brengen. Praatje gemaakt met een Zware-Van-Nelle-rokende chauffeuse die vertelde dat ze in het zomerseizoen (1 maart – half november) 12 uur per dag rijden, dat er nu niets te doen is, maar in het weekend en de vakanties dringen: er kunnen maximaal 18 fietsen en 30 personen mee. En dat alles gratis en voor niks. Ik trof de bus en de chauffeuse bij Kornwerderzand aan waar ik eigenlijk een bezoek aan de kazematten wilde brengen. 

Stelling Kornwerderzand is de enige West-Europese stelling die de Duitsers tijdens de Blitzkrieg heeft weten tegen te houden. Het bombardement op Rotterdam zorgde ervoor dat de stelling na een paar dagen toch prijsgegeven moest worden en de Duitsers over de Afsluitdijk naar Noord-Holland konden marcheren. “Een bezoek wilde brengen”, inderdaad: tot april alleen geopend voor groepen op afspraak. Reden om nog een keer terug te komen en dan meteen het Wadden Center te bezoeken. Meer informatie: www.afsluitdijkwaddencenter.nl. Misschien nog een paar jaar wachten tot alle werkzaamheden afgerond zijn? De foto van het Wadden Center in het avondlicht is geleend.



Een mooi ritje over de rest van de A7 naar Groningen en vervolgens naar Parking Paterswoldse Meer De Leijte (Campercontact 28.257) nabij Haren. Mooie camperplaats gelegen aan de zuidoever van het meer. Toiletten tijdens het strandseizoen, nu dus hermetisch gesloten. Afvalwater lozen is ook mogelijk en dat allemaal gratis. Nu stonden we er met zijn drietjes, op mooie dagen zullen de zes plaatsen wel erg snel allemaal bezet zijn. 



Beetje te vroeg om nu al te stoppen, dus via de Hunebed Highway richting Twente. Nog een aardig ommetje vanwege een ernstig ongeval op de N36 en tegen half vijf kon ik op campercamping De Bentelose Esch (Campercontactcode 50.505 en altijd hoge waarderingscijfers) de vaat van een paar dagen wegwerken, het water aanvullen en meer van dat soort huishoudelijke karweitjes. Uitvoerige babbel met John, de eigenaar en vervolgens op internet feiten en weetjes opzoeken over dit korte tripje. Ook nog even een artikel uit de Volkskrant (7 december 2019) gelezen met als titel “het seksleven van de paling”, dit naar aanleiding van de aanleg van de vismigratierivier bij Kornwerderzand. Je komt heel wat te weten op zo'n reisje.

V: 147.194; A: 147.500 
Temperatuur: 6 – 11 graden; regelmatig zon, af en toe de ruitenwissers aan 

donderdag 5 maart: @ home 

Vandaag het kleine huishouden maar weer inruilen voor het grote. Er zullen volgens Google Maps nog 36 kilometer op de teller bijgeschreven worden. Conclusie: alle systemen werken dus we kunnen over een paar weken “zonder poespas naar de tapas” (is de titel van een boek van Roos Boum). Maar voor die tijd is het devies “soms thuis en vaak on-the-move”.